Wydanie: PRESS 05-06/2022
World Press Photo
PROSTOTA, GŁUPCZE!
Matthew Abbott, zwycięzca w kategorii Fotoreportaż Roku 2022 za projekt „Ratowanie lasów za pomocą ognia”, w rozmowie z Marcinem Antosiewiczem
Jaka jest największa rzecz w fotografii, o której zmieniłeś zdanie w ciągu 14 lat, od kiedy żyjesz z robienia zdjęć?
Gdy patrzę wstecz, jest to trochę naiwne, ale myślałem, że najpotężniejsza jest siła jednego obrazu. Dziś zupełnie tak nie uważam. Muszę mieć sekwencję obrazów, a struktura i edycja to czynniki, które tworzą całość.
Jesteś więc zwycięzcą w odpowiedniej kategorii.
Bez wątpienia. Mam szczęście, że to wszystko dzieje się właśnie teraz, bo gdybyś zapytał mnie kilka lat wcześniej o najważniejsze aspekty fotografii, to odpowiedziałbym, że piękne obrazy itp. A teraz same zdjęcia są dla mnie trochę drugorzędne. Temat jest wszystkim. Mam obsesję na punkcie tego aspektu, bo uważam, że jest bardziej satysfakcjonujący i wymagający. Wiem, że jeżeli historia jest świetna, to i zdjęcia będą dobre.
Pewnie mówisz tak pod wpływem żony, która jest dziennikarką „Der Spiegel”.
Coś w tym jest. Myślę, że to ona uczyniła mnie fotografem, którym jestem dzisiaj, ponieważ sprawiła, że zacząłem zadawać sobie trudne pytania. Research jest kluczowy. Nie wierzę, że fotoreporterzy mogą czekać, aż praca sama do nich przyjdzie. Muszą być jak dziennikarz, który jest ekspertem w swojej działce, wychodzi w świat i szuka historii. Oczywiście musimy współpracować z reporterami i redaktorami, nie powinniśmy myśleć, że sami potrafimy wszystko pokazać.
Chcę opowiadać pogłębione historie i tworzyć wizualne narracje. Każdy może zrobić świetne zdjęcie, ale nie każdy potrafi zrobić research i stworzyć mocny fotoreportaż, który opowiada historię. Dużo czasu zajęło mi zrozumienie tej różnicy. Wciąż kocham fotografię, ale nie jest już ona dla mnie priorytetem, lecz narzędziem do opowiadania historii. Więc teraz wiem, że jeśli chcesz wyczerpująco opowiedzieć temat w sposób wizualny, potrzebujesz co najmniej kilku zdjęć.
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter