Wydanie: PRESS 07-08/2021
Dyrektor kreacji w sieci
Wielkie nazwiska dyrektorów kreatywnych przeszły już do historii. Teraźniejszość branży tworzy nowe pokolenie twórców. Czy to dobrze?
Michał Nowosielski, były szef kreacji BBDO Warszawa (obecnie prowadzi własną firmę Bigthinkski; najbliżej współpracuje z agencją Brain), swoje zwolnienie z agencji w 2016 roku wyjaśnił wierszem napisanym do „Press”, który poprosił go o komentarz w tej sprawie. Oto jego fragment:
Niestety widok nie jest wesoły
Michał należy do starej szkoły
A tu minęły już dobre czasy
Radia, bilbordów, tv i prasy
Teraz reklamę jak pewnie wiecie
Robi się głównie już w internecie
Już nasza młodzież i nasze dzieci
Spotkać możemy wyłącznie w sieci
Tam żyją sobie influenserzy
Którym dziś młodzież tylko już wierzy
Kogo dziś zatem obchodzić może
Głupia reklama w telewizorze
Nie mówiąc nawet o takiej prasie
Na co więc komu dzisiaj już zda się
Talent starego kopirajtera
Cóż dziś reklama stara umiera
Co robić taka dziejów logika
Gdy coś się rodzi inne coś znika.
Czasy, kiedy klienci wiązali się z agencją przez wzgląd na jej team kreatywny lub dyrektora kreatywnego, skończyły się co najmniej dekadę temu. Dyrektorzy kreatywni, słynni w latach 90., zniknęli z rynku albo funkcjonują na jego obrzeżach. Część, znudzona reklamą, wybrała inne zajęcia. Z innych reklama sama zrezygnowała. Darek Zatorski, Jacek Szulecki, Michał Sorówka, Paweł Nowakowski, Max Olech, Leszek Kwiatkowski, Michał Nowosielski, Dariusz Rzontkowski, Iwona Kluszczyńska, Jane Stoykov i wielu innych – kiedyś nadawali ton polskiej reklamie.
– Klienci dziś raczej podążają za całościowym podejściem agencji niż jedną wyrazistą osobą. Rzadko w przetargu wybiera się agencję dlatego, że zatrudnia na przykład konkretnego dyrektora kreatywnego – uważa Karolina Witecka, CEO i co-owner Cut The Mustard.
W dodatku od dyrektora kreatywnego wymaga się zupełnie nowych kompetencji.
Agata Małkowska-Szozda
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter