Przychody Biura Reklamy Gazet Lokalnych  |  Firma Lisner prowadzi przetarg  |  Oglądalność serialu "Gliniarze" w Polsacie  |  Player udostępnia przedpremierowo wybrane programy  |  Sekretarz redakcji informacji Radia Zet  |  TVP Seriale ze spadkiem udziałów  |  Press Club Polska wręczył nagrody  |  Holo Group chwali się wzrostem  |  Rokmates prowadzi kampanię  |  Salestube rozpoczyna współpracę  |  Audio branding InPostu  |  Marka Fru ma nowe logo  |  Burn Energy sponsorem festiwali  |  Pracownicy techniczni "The Washington Post" założyli związek zawodowy  |  Fuzja Paramount ze Skydance Media odłożona na 90 dni  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Przychody Biura Reklamy Gazet Lokalnych  |  Firma Lisner prowadzi przetarg  |  Oglądalność serialu "Gliniarze" w Polsacie  |  Player udostępnia przedpremierowo wybrane programy  |  Sekretarz redakcji informacji Radia Zet  |  TVP Seriale ze spadkiem udziałów  |  Press Club Polska wręczył nagrody  |  Holo Group chwali się wzrostem  |  Rokmates prowadzi kampanię  |  Salestube rozpoczyna współpracę  |  Audio branding InPostu  |  Marka Fru ma nowe logo  |  Burn Energy sponsorem festiwali  |  Pracownicy techniczni "The Washington Post" założyli związek zawodowy  |  Fuzja Paramount ze Skydance Media odłożona na 90 dni  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Przychody Biura Reklamy Gazet Lokalnych  |  Firma Lisner prowadzi przetarg  |  Oglądalność serialu "Gliniarze" w Polsacie  |  Player udostępnia przedpremierowo wybrane programy  |  Sekretarz redakcji informacji Radia Zet  |  TVP Seriale ze spadkiem udziałów  |  Press Club Polska wręczył nagrody  |  Holo Group chwali się wzrostem  |  Rokmates prowadzi kampanię  |  Salestube rozpoczyna współpracę  |  Audio branding InPostu  |  Marka Fru ma nowe logo  |  Burn Energy sponsorem festiwali  |  Pracownicy techniczni "The Washington Post" założyli związek zawodowy  |  Fuzja Paramount ze Skydance Media odłożona na 90 dni  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 07-08/2021

1500 znaków wolności

Czy media społecznościowe mogą być miejscem wartościowego dziennikarstwa?

Oczywiście – odpowiada na powyższe pytanie Mariusz Szczygieł, wieloletni reporter „Gazety Wyborczej”, autor książek, współzałożyciel Instytutu Reportażu. – Jako reporter obserwuję świat, ludzi, rozmawiam z nimi, śledzę ich historie. Słowem: poszukuję sensów, które czynią życie możliwym. Efektem są książki, reportaże prasowe, a teraz również wpisy na Instagramie. Aktywność tę traktuję jako przedłużenie mojej reporterskiej pracy – dodaje.

Na Instagramie publikuje dużo. Pisze o sztuce, jedzeniu, poleca książki, czasem zahacza o politykę. Niezależnie jednak od tematu polubienia kolejnych postów idą w tysiące, liczba komentarzy zaś z reguły waha się od kilkudziesięciu do kilkuset. We wpisie poświęconym Józefowi Szajnie zauważał: „W spektaklu »Replika« – 48 lat temu [aktorzy – przyp. red.] leżeli pod śmieciami, protezami i manekinami. Półludzkie twory wyłaniały się spod tych odpadków. Człowiek-śmieć powstawał ze śmieci. Następował proces odzyskiwania człowieczeństwa. Szajna żartował, że tekst całego przedstawienia to cztery kartki, ale niezapisane”. Wpisowi towarzyszy rozmowa, którą Szczygieł przeprowadził z Ireną Jun, jedną z najsłynniejszych aktorek beckettowskich na świecie, która zagrała w przywołanym spektaklu. Przy okazji reporter dodaje, że marzy, by wydać na DVD „Replikę”, a do zapisu przedstawienia dołączyć wywiady z czworgiem żyjących jeszcze aktorów, którzy w nim wystąpili. Efekt wpisu – blisko 20 tys. wyświetleń i 54 komentarze. „Pewnie wiele z tego, co było pokazane na scenie, brało się z traumatycznych doświadczeń reżysera. Był przecież więźniem Auschwitz i Buchenwaldu. To są wspomnienia, które zostawiają niegojące się rany. To sprawdzanie, czy nadal się żyje” – pisała użytkowniczka o nicku mayanovember. A inna dodawała: „Para na szkle to dowód naszej niezgody na koniec, na odhumanizowanie. Uśpiło i rozleniwiło nas poczucie, że najgorsze już za nami, bo przecież coś takiego nie może się powtórzyć”.

Łukasz Zalesiński

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.