Wydanie: PRESS 07-08/2013
Top 15 księgarni e-booków
Prezentujemy pierwszy ranking polskich księgarni e-booków
Postanowiliśmy ocenić działające na rynku polskie księgarnie e-booków. Typując firmy do rankingu, spośród wszystkich działających w sieci serwisów tego typu wybraliśmy 19, które mają w miarę uniwersalną, tj. nieograniczoną do jednego wydawcy, ofertę. Nie wykluczaliśmy księgarni, które oprócz e-booków sprzedają książki tradycyjne.
Wskazane 19 księgarni przeanalizowało dla nas siedmiu jurorów, oceniając każdą pod kątem sześciu kryteriów. W każdym firma mogła zdobyć od 0 do 10 pkt. Prezentujemy Top 15 najwyżej ocenionych księgarni. Są wśród nich serwisy e-bookowe największych księgarni internetowych (Empik, Merlin), ale co ciekawe: to nie one znalazły się w czołówce rankingu – tę zdominowały księgarnie skupiające się na książkach elektronicznych i najlepiej dostosowujące się do potrzeb użytkowników e-booków. Wyniki rankingu i komentarze jurorów wskazują, że choć szeroka oferta jest podstawową zaletą księgarni, to jednak dla użytkowników e-booków ogromne znaczenie ma też przejrzystość serwisu oraz łatwość dokonywania zakupów i natychmiastowy dostęp do zakupionych pozycji. Jak zauważył jeden z jurorów, nabycie e-booka za 10 zł nie powinno przebiegać jak zakup telewizora za 2 tys. zł. Widząc interesującą książkę, chcemy ją od razu kupić, a nie tracić na to pół godziny. Stąd zapewne wysoka pozycja specjalistycznej księgarni eBookpoint, która uplasowała się tuż za Nexto i Woblinkiem. Dobrą pozycję w rankingu dawała też multiformatowość oferty, czyniąca daną księgarnię równie atrakcyjną dla użytkowników różnego rodzaju czytników.
Kryteria oceny
1/ Dostępne formaty – czy księgarnia oferuje multiformat (możliwość pobrania zakupionej książki w EPUB, MOBI lub PDF), czy są zabezpieczenia DRM
2/ Oferta – dostępne gatunki literackie, liczba tytułów, wydawnictwa na wyłączność, jak szybko do księgarni trafiają nowości, czy księgarnia sprzedaje też prasę
3/ Zakupy – łatwość korzystania z fragmentów książek, formy płatności, inne ułatwienia (np. schowek)
4/ Serwis pozakupowy – integracja z zewnętrznymi serwisami (wysyłka na czytniki, Dropbox itp.), przechowywanie zakupionych książek (półki elektroniczne)
5/ Programy lojalnościowe i promocje – przyznawanie punktów za zakupy, akcje typu Książka dnia/tygodnia.
6/ Aplikacja mobilna księgarni – czy jest, w jakim stopniu przydatna, czy łatwa w obsłudze
Opr. RUT
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter