Wydanie: PRESS 09-10/2022
Lider i mówca
„Będziemy się bronić. Nie atakować. Bronić się. Nacierając, zobaczycie nasze twarze, nie nasze plecy” – kto Zełenskiemu pisze tak dobre teksty?
W ukraińskiej telewizji pojawił się w nocy z 23 na 24 lutego 2022 w ciemnogranatowej marynarce i krawacie. Stojąc na tle flagi i mapy swojego państwa, kiedy groźba wojny stawała się realna, zwrócił się do 44 mln obywateli swojego kraju: „Jesteśmy na swojej ziemi, nie boimy się niczego i nikogo. Nie jesteśmy nikomu nic winni. Nikomu też niczego nie oddamy. Jesteśmy tego pewni” – podkreślał w swoim wystąpieniu prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski. W drugiej minucie swojego przemówienia przeszedł na język rosyjski, kierując w kolejnych minutach słowa do 144 mln Rosjan i prosząc ich o to, by zapobiegli atakowi. „Dzieli nas z wami ponad dwa tysiące kilometrów wspólnej granicy. Wzdłuż niej stoją dziś wasze oddziały, prawie dwieście tysięcy żołnierzy, tysiące wozów bojowych. Wasi przywódcy zatwierdzili ich ruch naprzód, na terytorium innego kraju. Ten ruch może być początkiem wielkiej wojny na kontynencie europejskim (...). Wiemy na pewno – nie potrzebujemy wojny, ani zimnej, ani gorącej, ani hybrydowej. Ale jeśli nas zaatakują, jeśli spróbują odebrać nam nasz kraj, wolność, nasze życie, życie naszych dzieci – będziemy się bronić. Nie atakować. Bronić się. Nacierając, zobaczycie nasze twarze, nie nasze plecy” – mówił stanowczym głosem Zełenski.
Kilka godzin później rozpoczęła się rosyjska inwazja na Ukrainę, a Wołodymyr Zełenski, były aktor telewizyjny i komik, został symbolem walki o demokratyczne wartości. „W ciągu kilku tygodni stał się przywódcą wolnego świata, symbolem odwagi w obliczu osobistego niebezpieczeństwa i politykiem, który na nowo pokazał siłę słowa i języka” – napisał kilka tygodni po wybuchu wojny Dan Balz, główny korespondent polityczny dziennika „The Washington Post”, zaznaczając, że było to jedno z najmocniejszych przemówień XXI wieku.
Piotr Zieliński
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter