Zmiany w emisji "Telekuriera" TVP 3  |  Odejście z 2012 Agency  |  Serial Kingi Dębskiej "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  Dwie nowości w TVN 7  |  Naziemna Telewizja WP kontynuuje program  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Filmy dystrybuowane przez Kino Świat trafiły do serwisu streamingowego  |  Firma producencka Macieja Dowbora na minusie  |  Rekordowe wyniki Legimi – lidera rynku e-booków  |  Kolporter modernizuje saloniki prasowe  |  Paryż 2024: kto zyskał, a kto stracił wizerunkowo?  |  Fundacja Orły Sportu daje agencjom kilka dni  |  Oranżada Hellena partnerem  |  Bukmacher Betclic ruszył z kampanią  |  Ben Goldberger dyrektorem generalnym BBC Studios  |  Oliver Darcy odszedł z CNN i wydaje newsletter o czwartej władzy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Zmiany w emisji "Telekuriera" TVP 3  |  Odejście z 2012 Agency  |  Serial Kingi Dębskiej "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  Dwie nowości w TVN 7  |  Naziemna Telewizja WP kontynuuje program  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Filmy dystrybuowane przez Kino Świat trafiły do serwisu streamingowego  |  Firma producencka Macieja Dowbora na minusie  |  Rekordowe wyniki Legimi – lidera rynku e-booków  |  Kolporter modernizuje saloniki prasowe  |  Paryż 2024: kto zyskał, a kto stracił wizerunkowo?  |  Fundacja Orły Sportu daje agencjom kilka dni  |  Oranżada Hellena partnerem  |  Bukmacher Betclic ruszył z kampanią  |  Ben Goldberger dyrektorem generalnym BBC Studios  |  Oliver Darcy odszedł z CNN i wydaje newsletter o czwartej władzy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Zmiany w emisji "Telekuriera" TVP 3  |  Odejście z 2012 Agency  |  Serial Kingi Dębskiej "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  Dwie nowości w TVN 7  |  Naziemna Telewizja WP kontynuuje program  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Filmy dystrybuowane przez Kino Świat trafiły do serwisu streamingowego  |  Firma producencka Macieja Dowbora na minusie  |  Rekordowe wyniki Legimi – lidera rynku e-booków  |  Kolporter modernizuje saloniki prasowe  |  Paryż 2024: kto zyskał, a kto stracił wizerunkowo?  |  Fundacja Orły Sportu daje agencjom kilka dni  |  Oranżada Hellena partnerem  |  Bukmacher Betclic ruszył z kampanią  |  Ben Goldberger dyrektorem generalnym BBC Studios  |  Oliver Darcy odszedł z CNN i wydaje newsletter o czwartej władzy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 09-10/2022

Problem z tematem

Afera Tomasza Lisa w „Newsweek Polska” ujawniła, jakim stresem dla dziennikarzy jest wymyślanie tematów tekstów. Postanowiliśmy sprawdzić, jak sobie z tym radzą w innych tytułach

Wojciech Staszewski, były dziennikarz „Newsweek Polska”, obecnie urzędnik, tak wspominał na Facebooku problem tworzenia tekstów w tygodniku: „(…) na cotygodniowych kolegiach siedziałem jak na rozżarzonym stresie [sic!], bo nigdy nie było wiadomo, w jakim humorze będzie Tomek, czy mu się spodobają propozycje tematów, jak i komu dopiecze”.

UWIEŚĆ CZYTELNIKA

Wojciech Staszewski opowiada: – Niewątpliwie kreowanie tematów było dla dziennikarzy „Newsweeka” dużym obciążeniem. W piątek wieczorem zamykaliśmy numer, a już w sobotę od rana zaczynałem myśleć o kolejnych propozycjach. Niedzielę rezerwowałem sobie na szukanie tematów, które w poniedziałek lądowały na biurku u naczelnego – dodaje. Inny dziennikarz „Newsweeka”, który zastrzega sobie anonimowość, przyznaje, że Lis był szefem niezwykle wybrednym. – Każdy dziennikarz zgłaszał trzy, cztery propozycje. Większość z nich naczelny z miejsca odrzucał, co ludzi potrafiło doprowadzić do białej gorączki – dodaje. Tym bardziej że w decyzjach szefa trudno było dopatrzyć się jasnych kryteriów. Lis, jak wspominają jego pracownicy, bez pardonu zwalczał propozycje, które wydawały mu się wtórne. Reszta pozostawała kwestią otwartą. – Słyszeliśmy tylko, że chce czegoś bardziej sexy – wspomina jeden z dziennikarzy. Staszewski: – Kiedyś zaproponowałem rozmowę z Martą i Łukaszem Ługowskimi, którzy ostro krytykowali tradycyjny model szkoły, promując edukację domową. Na kolegium wywiązała się dyskusja, padały propozycje, że może lepiej, by o problemie opowiedział ktoś bardziej znany, na przykład Kazimiera Szczuka, ale koniec końców temat przeszedł, a ja za tę historię dostałem nominację do Grand Pressa – opowiada. Lisa nie udało mu się za to przekonać do tekstu o Leszku Jażdżewskim, który swego czasu zbierał podpisy pod obywatelskim projektem ustawy o zakazie finansowania religii w szkołach z budżetu państwa. – Mnie temat wydawał się nośny i na czasie, ale na moje argumenty naczelny tylko się skrzywił. Dostałem za to do pisania temat o piosenkarce Margaret. Wyszła z tego zgrabna historyjka, która ostatecznie jednak wylądowała w necie – wspomina Staszewski i dodaje, że pracując wcześniej w „Dużym Formacie”, przyzwyczaił się do zupełnie innego sposobu pracy. – Tam opisywane historie miały uwodzić czytelnika. Temat rozrastał się na boki niczym grzybnia. W „Newsweeku” należało postawić krótką i konkretną tezę, a potem pod nią pisać. Sam tekst był jak drzewo, które rośnie prosto ku górze. Cóż, inna specyfika pisma – podkreśla.

Łukasz Zalesiński

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.