Wydanie: PRESS 11-12/2021
Polska Agencja Pisowa
Polska Agencja Prasowa nie jest gorsza w zniekształcaniu rzeczywistości od TVP i Polskiego Radia. Kilkunastu byłych i obecnych dziennikarzy PAP opowiedziało, jak to się robi
Sprawdzam newsy, jakie 14 września znajdują się na czołówkach mediów niezależnych: 1. białe miasteczko pod Kancelarią Prezesa Rady Ministrów; 2. deklaracja mediów, które nie zgadzają się z zakazem pracy dziennikarzy na terenie objętym stanem wyjątkowym; 3. planowane duże podwyżki cen prądu. Na stronie głównej PAP nie znajdujemy żadnej z tych informacji. A gdy dwa tygodnie później niezależne media zajmują się druzgocącym raportem Najwyższej Izby Kontroli na temat Funduszu Sprawiedliwości podległego Zbigniewowi Ziobrze (ponad ćwierć miliarda zł wydanych niewłaściwie), w PAP pojawia się materiał – na 11 pozycji: „Wyniki kontroli NIK w Funduszu Sprawiedliwości. Mowa o niegospodarności”. Wyżej są m.in. informacja o 96-letniej byłej sekretarce obozu w Stutthofie, która w dniu procesu uciekła z domu pomocy społecznej, wypadek samochodowy komendanta powiatowego policji i wspomnienie premiera Morawieckiego o ojcu.
Jedna z doświadczonych dziennikarek, zwolniona z PAP za rządów Prawa i Sprawiedliwości, uświadamiała młodszych kolegów: „Takiej cenzury jak teraz to nie było w PAP nawet za PRL-u”.
ANULOWANIE
– Dawniej musiały istnieć poważne powody, by w PAP depeszę wycofano. Jeśli już, to taką wadliwą informację prostowano w kolejnej wiadomości – tłumaczy mi wieloletni pracownik agencji.
Teraz o anulowaniach mówią prawie wszyscy. Anulowano np. depeszę o śmierci sędziego dublera z Trybunału Konstytucyjnego, bo materiał stworzony na podstawie wypowiedzi prokuratora nie spodobał się w Ministerstwie Sprawiedliwości. Anulowano też tekst o działaniach PiS w Parlamencie Europejskim, w sprawie odwołania niemieckiej polityczki Katariny Barley – bo ujęcie sprawy zabolało polityków tej partii.
Krzysztof Boczek
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter