Wydanie: PRESS 11-12/2021
Na czele karawany. Kim jest Jerzy B. Wójcik z "Gazety Wyborczej"
Jerzego B. Wójcika droga na szczyt Agory. Kim jest człowiek, o którego walczy Adam Michnik
Człowiek, dla którego redaktor naczelny „Gazety Wyborczej” rozdziera szaty niczym Rejtan i grozi, że odejdzie z „Gazety”, urodził się w 1965 roku w Kijanach pod Lublinem. Ale dla „Gazety” wyłonił się z mgły zasieków na granicy polsko-niemieckiej, z kurzu i spalin tranzytowych dróg. – Redaktorzy z Warszawy byli przekonani, że Gorzów leży rzut beretem od granicy – śmieje się Wójcik. – Nie wyprowadzaliśmy ich z błędu, tylko obstawialiśmy tę granicę. W latach 90. hulały tam mafia, przemyt, czuliśmy się jak na planie filmu „Prawo i pięść”.
BĘDZIEMY TU PALIĆ?
Zanim Jerzy B. Wójcik migrował ze wschodu na zachód kraju, zaliczył polonistykę i filozofię na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. – To była zupełnie inna uczelnia niż dziś. Zbieranina opozycjonistów, rozrabiaków i rogatych dusz. I tych, którzy uciekali przed wojskiem. Na każdym kroku bibuła z całej Polski, wszyscy dyskutowali i knuli – podkreśla. Więc dyskutował i knuł.
I dyskusje, i knucie pamięta Paweł Krysiak, dziś redaktor naczelny redakcji „GW” w Lublinie, bo w latach 1986–1991 studiował na KUL socjologię. – Poznaliśmy się w akademiku przy ul. Sławińskiego (dziś Niecała). Na każdym piętrze była czytelnia. Powlokłem się tam o pierwszej w nocy, aby kuć do egzaminu. Nagle weszła zaspana postać, narobiła szumu, poprzestawiała stoliki, żeby mieć jak najwięcej światła na swoje książki. „Nikogo nie ma, to chyba będziemy tu palić, co?” – zagadał. I zapaliliśmy. A potem gadaliśmy, gadaliśmy, gadaliśmy. O esejach Brodskiego, o tym antykomunizmie Józefa Mackiewicza, o koncepcji sensu zbiorowego Mirosławy Marody, o filmie Wajdy „Niewinni czarodzieje”, o Andrzeju Bobkowskim. A nad ranem o wielkiej fascynacji Jurka, czyli legendarnym redaktorze „Wiadomości Literackich” Mieczysławie Grydzewskim – wspomina Krysiak.
Dorota Boruszkowska
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter