Wydanie: PRESS 05-06/2018
Dni, których nie znamy
Spośród 22 start-upów medialnych dofinansowanych przez Digital News Initiative należący do Google działa siedem. Jeden wydał kasę i się zamknął, cztery chcą ruszyć w tym roku.
Z projektów, które już ruszyły, najlepiej rozwijają się serwis Sonar.wyborcza.pl (Gazeta Wyborcza) i aplikacja Fiszki Polityki (Polityka).
Sonar to serwis, który aktualne trendy i wydarzenia w gospodarce, społeczeństwie i polityce wyjaśnia przy użyciu prezentacji i infografik. Monitoruje pracę posłów, senatorów i kilkudziesięciu ważnych polityków. Odbiorca może personalizować serwis, wybierając zagadnienia czy polityków, których chce obserwować. Przy tworzeniu Sonaru wykorzystano Data Ocean – system pozyskiwania i analizy danych. To agregator trendów, statystyk i treści, również z mediów społecznościowych. Projekt był nominowany do Grand Press Digital w 2017 roku.
– Projekt Sonar stał się częścią działu danych, który wydaje również serwis BIQdata, czyli w praktyce zespół Sonaru połączył się z zespołem BIQdata. W tej chwili łącznie w dziale danych pracuje dziewięć osób. Obecnie zespół pracuje nad przygotowaniem i wykorzystaniem Sonaru do wyborów samorządowych – tłumaczy Vadim Makarenko, wydawca serwisu Wyborcza.Tech i szef BIQdata.
Dziennikarz i ekspert w dziedzinie internetu Stanisław Stanuch ocenia: – Podoba mi się połączenie różnorodnej wiedzy o politykach z fact-checkingiem. Jak w przypadku wszystkich projektów „Wyborczej”: pomysł dobry, wykonanie również, ale zaangażowanie polityczne po jednej ze stron aż skwierczy. Z pewnością to ogranicza zasięg serwisu.
Z kolei Paweł Nowacki, sales partner we Flowplayer, uważa, że Sonar.wyborcza.pl dobrze sobie radzi m.in. dzięki temu, że ma wsparcie wielkiej redakcji. – Zespół tego projektu umiejętnie łączy wysokiej jakości treść z atrakcyjnym sposobem prezentacji. Chwilami użytkownik przechodzi na inne artykuły w portalu Wyborcza.pl, ale to nie razi, a swoją rolę projekt chyba spełnia – ocenia.
Grzegorz Dyjak
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter