Wydanie: PRESS 03-04/2024
Z prądem
Zmiana władzy zmieniła poglądy sporej grupy dziennikarzy
Jedna z dziennikarek, które odeszły z TVP za czasów dobrej zmiany, stwierdza: – Neofici. Utożsamiali się z propagandą i tworzyli ją, a teraz udają rzetelnych dziennikarzy.
Latem 2023, gdy już na dobre trwała kampania wyborcza, PiS ujawniło fragmenty strategii obrony polskiej armii, by uderzyć w Platformę Obywatelską. Ówczesny minister obrony Mariusz Błaszczak grzmiał, że w przypadku zbrojnego konfliktu PO chciała oddać nacierającym Rosjanom połowę Polski, broniąc się dopiero na linii Wisły. TVP jota w jotę powtarzała tę narrację. Straszyła nią Polaków 18 września ub.r. Anna Żochowska, prezenterka TVP Białystok: „Plan, który zakładał rząd koalicyjny PO-PSL, to plan, który mówił o tym, że wszystkie tereny na wschód od Wisły miały być poświęcone i oddane do rąk okupanta”.
Żochowska powielała retorykę PiS, strasząc też migrantami na granicy z Białorusią. „To są osoby młode, głównie mężczyźni, dwudziestoparoletni, a więc zdolni do tych niebezpiecznych, prowokacyjnych zachowań”. To wszystko stawiała w kontrze do pozytywnych działań PiS, które bronić będzie każdej piędzi polskiej ziemi, a migrantom Putina i Łukaszenki mówi stanowcze nie.
W kolejnym materiale, już ze stycznia 2024 roku, ta sama Anna Żochowska, przeprowadza wywiad z Janiną Ochojską na temat kryzysu migracyjnego na granicy polsko-białoruskiej. Z przejęciem pytała eurodeputowaną: „Mamy zimę, ogromny przenikliwy mróz – to jedno. Jak dużo może być osób potrzebujących pomocy?”.
Piotr Czaban, aktywista i dziennikarz kanału Czaban Robi Raban na YT, który jako pierwszy zwrócił uwagę na tę niezwykłą transformację prezenterki, podkreślał, że Żochowska była uczestniczką „propagandy szczującej na uchodźców, migrantów czy ówczesną opozycję”. „Płynie z prądem” – komentował Czaban. „Kolejna obrotowa osoba w TVP” – dodawał swój komentarz Patryk Michalski, dziennikarz Wp.pl, publikując filmik z tymi wypowiedziami Żochowskiej.
Zima 2023/2024 była czasem wielu takich cudownych nawróceń.
Krzysztof Boczek
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter