Wydanie: PRESS 11-12/2022
Ranking: PR Check
Po trudnym 2020 roku branża reklamy i komunikacji wchodziła z nadzieją w nadchodzący rok 2021. Wiele firm liczyło, że odbudują zarówno zespoły, jak i wyniki sprzedażowe sprzed pandemii koronawirusa. Nie wszystkim się to udało. Agencje reklamowe trwały w zawieszeniu, czekając na rozstrzygnięcie wstrzymanych przetargów, bo klienci nie spieszyli się z powiększaniem budżetów przy wciąż słabszej koniunkturze gospodarczej.
Jednak wśród branż komunikacyjnych jest taka, która w pandemii nie straciła, a nawet wzrosła. Branża agencji public relations.
Tegoroczna publikacja naszego rankingu prezentuje nie tylko wyniki poszczególnych firm, ale jest też przeglądem kondycji rynku PR w Polsce, który, jak widać, ma się całkiem nieźle.
RANKING
W rankingu PR Check 2021 wzięło udział 39 podmiotów – 32 agencje i siedem grup firm public relations. Przekazane w ankietach dane, jak co roku, zostały zweryfikowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Niestety nie wszystkie podmioty udzieliły kompletu informacji, część z nich nie złożyła również sprawozdań finansowych do KRS. W takich przypadkach podane w rankingu wartości poparte są oświadczeniami zarządów tych firm o poprawności przekazanych nam danych.
W tym roku uszeregowaliśmy ranking agencji i grup PR według dwóch wartości – przychodów oraz fee income. Ten drugi wskaźnik w opinii rynkowych specjalistów jest o tyle ważny, że wskazuje, jaka część biznesu danej firmy pochodzi wprost z działalności PR, zatem podmiot jest rzeczywiście agencją wyspecjalizowaną w PR, a nie agencją marketingową oferującą szersze usługi reklamowe i promocyjne. Wartości w rankingu fee income przedstawiają więc przychody agencji pomniejszone o koszty zewnętrzne (np. wynagrodzenia podwykonawców czy zakup mediów).
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter