Wydanie: PRESS 04/2004
Stabilizacja
Redakcja serwisu internetowego Chip.pl zadała niedawno swoim czytelnikom pytanie: „Dlaczego kupujesz prasę komputerową?”. Ponad 90 proc. ankietowanych odpowiedziało, że z powodu swoich zainteresowań. Zaledwie kilka procent przyznało, że pisma komputerowe są im potrzebne – w pracy, szkole, domu. Choć wyniki ankiety nie są reprezentatywne, to dość dobrze oddają rynkową tendencję. Dotychczasowa formuła pism komputerowych, zakładająca, że mają one przede wszystkim pomagać w rozwiązywaniu kłopotów z komputerami, zaczyna się zużywać.
Dobry czas na zakupy
Słowo stabilizacja ma na tym rynku pozytywne znaczenie. Mimo recesji w branży udało się bowiem uniknąć spektakularnych bankructw, a w ostatnich miesiącach wydawcy zauważają zwiększoną aktywność reklamodawców. I tylko o nakładach z końca złotych lat 90. można jedynie marzyć. Gazety stają się coraz bardziej specjalistyczne, z rynku chyba bezpowrotnie odeszła część czytelników – głównie tych, dla których przed kilkoma laty prasa była pierwszym nauczycielem informatyki. W efekcie liderom znacząco zmniejszyła się sprzedaż. „Komputer Świat” sprzedawał się w ostatnim kwartale ub.r. w 108 tys. egz., a cztery lata wcześniej – w 180 tys., sprzedaż „Chipa” w tym samym okresie spadła ze 128 do 82 tys., „PC World Komputera” – ze 124 do 73 tys.
Tomasz Jastrzębowski
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter