Wydanie: PRESS 03-04/2020

Cała prasa w abonamencie

Francja ma najszerszą na świecie ofertę platform prasy w abonamencie – to efekt dużego czytelnictwa i VAT-owskiej luki w podatkach.

Z badań wynika, że osoby poszukujące wiarygodnych informacji we Francji kupują średnio około czterech gazet lub magazynów miesięcznie. I to one znalazły się właśnie na celowniku nowych wirtualnych kiosków prasowych oferujących prasę w abonamencie.

Sprawę utrudnia jednak fakt, że psychologiczną cenę miesięcznego abonamentu ustalił Netflix, który – w zależności od kraju kosztuje – mniej niż 10 euro lub dolarów na miesiąc. Trudno zatem sobie wyobrazić, by abonament na prasę mógł kosztować więcej.

Nawet jeżeli jest za wcześnie na stwierdzenie, że model Netfliksa sprawdzi się również w prasie, to we Francji widać pierwsze zachęcające sygnały.

Co ciekawe, powodem, dla którego właśnie ten kraj znalazł się w awangardzie internetowych abonamentów prasowych, nie jest wysokie tutaj czytelnictwo, ale przede wszystkim podatkowe wsparcie przez państwo operatorów telefonicznych. W nowym rodzaju streamingu zobaczyli oni szansę na uatrakcyjnienie swych ofert, ale jeszcze bardziej rzucili się na przychody z niższej stawki podatku VAT.

W ABONAMENCIE TANIEJ

Prasę w formie cyfrowej czyta obecnie co drugi Francuz, a ich liczba stale rośnie na niekorzyść tych korzystających z samego papieru. Większość wydawców stworzyła więc własne portale, równocześnie zmniejszając ilość treści dostępnych za darmo. Płaci się często za jeden artykuł, ale najczęściej wydawcy proponują paywall z abonamentem na cały tytuł płatny w cyklu miesięcznym lub rocznym.

I nawet jeżeli cena za niego jest niższa niż wersji papierowej, to jednak czytanie kilku gazet czy magazynów staje się coraz droższe.

Jeżeli średnio francuski dziennik kosztuje 2 do 3 euro, a tygodnik 4 do 6 euro, to miesięczny abonament w cenie 9,99 euro za wiele tytułów (w tym często pierwsze miesiące za darmo) – jest alternatywą godną rozważenia. Tym bardziej że decydując się na abonament prasowy, czytelnik nie tylko oszczędza, ale również ma szansę czytać czasopisma, których nigdy wcześniej nie kupował.

Mariusz Kowalczyk, Francja

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.