Wydanie: PRESS 11-12/2024
Sekcja Specjalna: Top Marka 2024
Spośród dziesięciu marek najsilniejszych w prasie i internecie aż osiem to brandy mediów – wynika z raportu z badania Top Marka 2024.
To już 17. dokument prezentujący wyniki analizy wzmianek o 50 najpopularniejszych w mediach branżach, który umożliwił wyłonienie najsilniejszych w nich brandów. Badanie objęło łącznie 31,5 mln wzmianek opublikowanych w prasie i internecie od 1 lipca 2023 do 30 czerwca 2024 roku. Na tę liczbę złożyło się 1,4 mln materiałów prasowych, 11,9 publikacji na stronach internetowych i 18,2 mln wpisów w mediach społecznościowych. Aby wyłonić 500 najsilniejszych medialnie brandów, weryfikacji poddano przekaz dotyczący 830 marek i firm.
Dzięki spójnej metodologii, w której zastosowano trzy kluczowe kryteria (liczba wzmianek o danej marce, ich zasięg i wydźwięk), możliwe było sporządzenie zestawienia wszystkich przeanalizowanych brandów według ich siły medialnej w postaci Top 500 Marek. Otwierają je Onet, WP i PKO Bank Polski. W pierwszej dziesiątce znalazły się również dwa kolejne portale internetowe i trzy stacje telewizyjne, a zamyka ją Orlen.
Analiza najczęściej poruszanych w przebadanych publikacjach i postach tematów tłumaczy dominację brandów mediów: to przede wszystkim polityka. Media i internauci analizowali kampanie wyborcze poprzedzające głosowania: do Sejmu i Senatu i w referendum, do samorządów terytorialnych i do Parlamentu Europejskiego. Komentowali ich wyniki. Gorące dyskusje wywołało przejęcie władzy przez tzw. koalicję 15 października, w tym w mediach publicznych i spółkach skarbu państwa oraz oskarżenia pod adresem poprzedniej ekipy rządzącej.
Oprócz polityki we wzmiankach o najczęściej opisywanych branżach i najsilniejszych markach poruszano tematy: zrównoważonego rozwoju i minimalizowania negatywnego wpływu przedsiębiorstw na środowisko naturalne i klimat, sztucznej inteligencji, a także równouprawnienia płci i zmiany postaw społecznych.
Top Marka 2024 powstała we współpracy magazynu "Press" i Instytutu Monitorowania Mediów. Pełny raport z badania publikujemy w listopadowo-grudniowym wydaniu magazynu. Analizy dotyczące poszczególnych branż znaleźć można na stronie Topmarka.eu.
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter