Wydawcy spodziewają się trudnych rozmów z big techami  |  Agencja OneMulti złożyła wniosek  |  Widownia serialu TVP 1 "Komisarz Alex"  |  Spółka Eutelsat Polska  |  TTV kontynuuje "Kanapowców" i "Back to school"  |  TVN WBD przygotowuje ponad 20 produkcji  |  Nowy serial TV 4  |  Wieczorne audycje sylwestrowe w rozgłośniach Grupy ZPR Media  |  Zmiany w serwisach gazet Polska Press  |  Oglądalność "Lego masters" w TVN  |  Zestawienie miesięczników rolniczych  |  Dane Zrzutki.pl o wsparciu finansowym  |  PAIH poszukuje  |  Łódzkie potrzebuje agencji  |  Branża samochodów osobowych zwiększyła wydatki  |  Debiut NFL na Netflixie przyciągnął średnio 24 mln widzów  |  Trump wzywa amerykański Sąd Najwyższy do wstrzymania blokady TikToka  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Wydawcy spodziewają się trudnych rozmów z big techami  |  Agencja OneMulti złożyła wniosek  |  Widownia serialu TVP 1 "Komisarz Alex"  |  Spółka Eutelsat Polska  |  TTV kontynuuje "Kanapowców" i "Back to school"  |  TVN WBD przygotowuje ponad 20 produkcji  |  Nowy serial TV 4  |  Wieczorne audycje sylwestrowe w rozgłośniach Grupy ZPR Media  |  Zmiany w serwisach gazet Polska Press  |  Oglądalność "Lego masters" w TVN  |  Zestawienie miesięczników rolniczych  |  Dane Zrzutki.pl o wsparciu finansowym  |  PAIH poszukuje  |  Łódzkie potrzebuje agencji  |  Branża samochodów osobowych zwiększyła wydatki  |  Debiut NFL na Netflixie przyciągnął średnio 24 mln widzów  |  Trump wzywa amerykański Sąd Najwyższy do wstrzymania blokady TikToka  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Wydawcy spodziewają się trudnych rozmów z big techami  |  Agencja OneMulti złożyła wniosek  |  Widownia serialu TVP 1 "Komisarz Alex"  |  Spółka Eutelsat Polska  |  TTV kontynuuje "Kanapowców" i "Back to school"  |  TVN WBD przygotowuje ponad 20 produkcji  |  Nowy serial TV 4  |  Wieczorne audycje sylwestrowe w rozgłośniach Grupy ZPR Media  |  Zmiany w serwisach gazet Polska Press  |  Oglądalność "Lego masters" w TVN  |  Zestawienie miesięczników rolniczych  |  Dane Zrzutki.pl o wsparciu finansowym  |  PAIH poszukuje  |  Łódzkie potrzebuje agencji  |  Branża samochodów osobowych zwiększyła wydatki  |  Debiut NFL na Netflixie przyciągnął średnio 24 mln widzów  |  Trump wzywa amerykański Sąd Najwyższy do wstrzymania blokady TikToka  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 11-12/2024

Big problem

Wydaje się, że big techy mogą wyjść ze sporu z wydawcami z tarczą. Jak pokazują ostatnie tygodnie, podzieleni na różne grupy wydawcy mają różne wizje i interesy

Wielkie platformy technologiczne wykorzystują nasze treści nie tylko do generowania ruchu na swoich stronach i zarabiania na reklamach, lecz także dzięki nim same stają się opiniotwórcze. Coraz częściej publikują materiały w formie widgetów lub generatywnych narzędzi AI, co wyraźnie widać na przykładzie Stanów Zjednoczonych – mówi Mariusz Klamra, założyciel i ex-CEO portalu GRY-online.

Narastający problem lata temu zauważyła Unia Europejska. 17 kwietnia 2019 roku Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej uchwaliły dyrektywę DSM (Digital Single Market), której celem było zharmonizowanie przepisów dotyczących prawa autorskiego i praw pokrewnych w państwach członkowskich UE oraz stworzenie odpowiednich ram prawnych dla funkcjonowania współczesnego rynku cyfrowego. Prezydent Andrzej Duda podpisał w sierpniu br. ustawę, która trzy lata po terminie we wrześniu br. wprowadziła uprawnienia dla wydawców do otrzymywania wynagrodzenia za wykorzystywanie ich treści przez platformy cyfrowe. Nowe przepisy zobowiązują technologicznych gigantów, takich jak np. Google, Facebook czy Microsoft, do płacenia wydawcom i dziennikarzom za korzystanie z ich materiałów.

Jednak w przypadku negocjacji między polskimi wydawcami a platformami technologicznymi wydaje się, że to właśnie big techy mogą wyjść z tego sporu z tarczą. Jak pokazują ostatnie tygodnie, podzieleni na różne grupy wydawcy mają różne wizje i interesy. A gra toczy się o wysoką stawkę. Według szacunków po wejściu w życie dyrektywy DSM budżety polskich wydawców i dziennikarzy mogłyby wzrosnąć nawet o 300 mln zł rocznie.

Piotr Zieliński

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.