Wydanie: PRESS 11-12/2024
Nowy magnat medialny
W nowym Axel Springer Mathias Döpfner będzie miał władzę absolutną i sam będzie mógł decydować o kierunku rozwoju koncernu
W dniu 19 września br. prezes Axel Springer SE Mathias Döpfner ogłosił podział wydawnictwa. „Przyszła struktura najbardziej sprzyja dobrej przyszłości dziennikarstwa” – powiedział. Tłumaczył, że kiedy pięć lat temu wydawnictwo zaczynało współpracę z funduszem inwestycyjnym Kohlberg Kravis Roberts & Co (KKR), on i Friede Springer – wdowa po założycielu wydawnictwa Axelu Cäsarze Springerze – mieli jasne wyobrażenie o tym, jak firma mogłaby wyglądać za kilka lat. „Prawdopodobnie teraz to się spełnia” – zaznaczył Döpfner.
Podział przewiduje oddzielenie mediów od portali ogłoszeniowych. Marki takie jak „Bild”, „Die Welt”, Business Insider, Politico czy Morning Brew, ale też internetowy portal porównawczy Idealo pozostaną w Axel Springer. Niemiecka spółka mediowa nadal będzie kontrolować swój polski oddział joint venture Ringier Axel Springer Polska, który w Polsce wydaje m.in. tygodnik „Newsweek Polska”, tabloid „Fakt”, miesięcznik „Forbes Polska” i zarządza portalem Onet.
Mathias Döpfner i Friede Springer będą posiadać łącznie prawie 98 proc. udziałów w firmie. Pozostałe 2 proc. zachowa Axel Sven Springer – ukochany wnuk Axela Cäsara i jedyny obok Friede członek rodziny w firmie.
Pozostałe części koncernu związane z ogłoszeniami (tzw. classifieds), m.in. giełda pracy Stepstone, portal nieruchomości Immowelt, finansowy serwis Finanzen.net, i w Niemczech, i za granicą, zostaną przekształcone w niezależną spółkę z nową strukturą. Amerykański inwestor KKR i kanadyjski fundusz emerytalny CPP Investments będą w niej większościowymi udziałowcami. W nowej spółce Axel Springer będzie miał 15 proc. udziałów.
Jeśli niemieckie urzędy zgodzą się na taki podział, do transakcji dojdzie w drugim kwartale 2025 roku. Znawcy branży nie przewidują na tym polu trudności. – Spodziewam się, że będzie zielone światło na planowane zmiany – mówi Steffen Grimberg, dziennikarz piszący o mediach m.in. dla dziennika „Tageszeitung” („TAZ”).
Katarzyna Domagała-Pereira
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter