Wydanie: PRESS 11-12/2024

Namaszczony

Lachlan Murdoch ma pomóc ojcu w kontrolowaniu w przyszłości zza grobu narracji Fox News i całej reszty portfolio imperium medialnego. Ale najpierw musi wygrać sądową walkę o sukcesję

Gdy Kamala Harris i Donald Trump walczyli w Nevadzie o Biały Dom, w niewielkim sądzie w Reno – jednym z największych miast w tym stanie – trwała batalia o przyszłość imperium prasowego i telewizyjnego Ruperta Murdocha. W połowie września przez kilka dni pod budynkiem sądu w centrum Reno parkował sznur czarnych i białych SUV-ów, którymi przyjechali 93-letni Murdoch senior, jego czworo dzieci i sztab prawników. Cała rodzina stawiła się w sądzie, bo Rupert Murdoch chce zmienić zasady funkcjonowania funduszu powierniczego utworzonego w 1999 roku. Według obecnych zasad cztery głosy w zarządach News Corporation i Fox Corporation ma Murdoch senior, a po jednym jego najstarsze dzieci – kolejno Prudence, Elisabeth, Lachlan i James. Rupert Murdoch chce, by po śmierci jego wszystkie prawa głosu przejął 53-letni Lachlan, co da mu pewną kontrolę nad rodzinnym imperium. Dla porządku, Murdoch senior ma jeszcze dwie młode córki Grace i Chloe, jednak nie mają one prawa głosu i są wykluczone z planu sukcesji.

Według dokumentów sądowych, do których dotarł „The New York Times”, Rupert Murdoch argumentuje, że scedowanie na Lachlana kontroli nad firmami pozwoli zachować konserwatywną narrację medialnego imperium. Rodzeństwo Lachlana znane jest z bardziej centrowych poglądów. Młodszy od niego o rok James poparł kampanię prezydencką Kamali Harris, a cztery lata temu przekazywał pieniądze na kampanię Bidena. Swego czasu razem z żoną Kathryn krytykował należące do News Corporation australijskie dzienniki, które bagatelizowały wpływ zmian klimatu na ekstremalne pożary trawiące Australię. James w lipcu 2020 r. zrezygnował z zasiadania w zarządzie News Corporation. Jako powód swojej decyzji podał właśnie różnice zdań dotyczące decyzji strategicznych oraz treści publikowanych przez media należące do firmy.

Marta Zdzieborska

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.