Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 05-06/2023

Warsztat: Praca z trudnym autorem

Siadasz z autorem, patrzycie w ekran i mówisz: „To jest znakomite. Tylko wiesz co? Tamto bym usunął, tu bym zrobił inny śródtytuł, jeśli pozwolisz, a tu, widzisz, mamy błąd, ale to nic wielkiego”. Uprzejma metoda Juliusza Rawicza działa, ale nie każdy redaktor potrafi ją stosować

Drzwi redakcji co chwilę z hukiem zatrzaskują się za kolejnym felietonistą. Przykłady z ostatnich miesięcy: koniec stycznia, Anna Dziewit-Meller wycofuje się ze współpracy z „Polityką”. Na jej profilu czytamy: „trochę się nam rozjechały wizje autonomii felietonu, hehe”. Miesiąc później Katarzyna Przybyszewska-Ortonowska, naczelna „Vivy!”, wstrzymuje druk tekstu Jerzego Iwaszkiewicza. Bo jest za bardzo o polityce. Iwaszkiewicz dostaje propozycję napisania pożegnalnego felietonu – nie korzysta z niej, po 20 latach współpracy z „Vivą!” i napisaniu ponad 500 felietonów rozstaje się z redakcją w ciszy.

Czy podobnych sytuacji dałoby się uniknąć? Zewnętrznego autora zaprasza się do współpracy ze względu na wyrobione nazwisko, ze wszelkimi tego konsekwencjami. Stoją za nim przecież zarówno zawodowe sukcesy, talent, jak i często – spore ego. A zatem związana z nim ograniczona odporność na uwagi zgłaszane przez redakcję.

Autor znakomity może być zarazem autorem trudnym.

– Czyli takim, który nie akceptuje krytycznych uwag redaktora, mimo że daje mu on sygnały, że zależy mu wyłącznie na tym, żeby tekst był lepszy, bardziej przyswajalny – tłumaczy Piotr Stasiński, zastępca redaktora naczelnego „Wyborczej”. – Trudny autor ma silne ambicje dotyczące stylu, złożonych zdań, specjalnych sformułowań. Zdarza się, że w ten sposób popada w językową manierę, której nie chce zmienić w coś żywszego. Nie godzi się na skróty, nawet minimalne. Ale redaktor musi walczyć o uwagę czytelnika, dbać o skuteczność medium, w którym pracuje. Nadmiernie egocentryczne nastawienie autorki czy autora, przesadny pietyzm w stosunku do własnej twórczości, założenie, że każda uwaga będzie upierdliwa czy złośliwa, tworzą relację pełną napięć.

Magdalena Piekarska

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.