Wydanie: PRESS 05-06/2023
Wszystkiego za dużo
Newsy, książki, reportaże, zdjęcia, filmy, seriale, podcasty, wpisy na portalach społecznościowych, relacje, sztuki teatralne, koncerty. Dość tego, nie damy rady
Polscy wydawcy książkowi w 2021 roku wypuścili na rynek 33 957 książek (dane GUS), z czego 31 092 były pierwszymi wydaniami. 85 książek dziennie.
Grupa Polska Press chwali się tworzeniem 47 tys. materiałów dziennikarskich miesięcznie – ponad 1,5 tys. materiałów dziennie. W skali roku – ponad 550 tys. tekstów.
– W 2022 roku opublikowaliśmy na portalu Wyborcza.pl 122 tysiące tekstów, o 17 procent mniej niż rok wcześniej. Uważna selekcja tematów i ograniczanie liczby artykułów są świadomą polityką redakcji. Stawiamy na jakościowe dziennikarstwo, warte zakupu subskrypcji cyfrowej czy papierowego wydania w kiosku – mówi „Press” Agata Staniszewska, rzeczniczka Agory.
To ponad 330 materiałów dziennie – tylko z jednego portalu. W 2021 roku wyprodukowano w Polsce 302 filmy przeznaczone do kin i telewizji. To 85 filmów pełnometrażowych oraz 217 średniometrażowych i krótkometrażowych. Około 65 proc. filmów telewizyjnych stanowiły dokumenty.
Maciej Chmiel z agencji fotograficznej East News zastrzega, że nie prowadzą statystyk liczby zdjęć, które są codziennie publikowane w serwisie, ale pociągnięty za język mówi: – Jeżeli mamy wizytę Joego Bidena – to będzie kilka tysięcy zdjęć z jednego dnia, ale w wielkanocną sobotę, kiedy jedynym głośniejszym wydarzeniem jest święcenie pokarmów – to nowych zdjęć przybędzie ze 200.
To wszystko i tak tylko wycinek produkcji dziennikarskiej, fotograficznej, wideo, dźwiękowej, pisarskiej, filmowej, która każdego dnia, każdej minuty zalewa rynek. A przecież nie dotknęliśmy jeszcze nawet ożywionej działalności w social mediach – milionów postów na Facebooku, filmików na TikToku czy kompulsywnie wrzucanych tweetów. Nie zapominajmy o YouTubie. Każdego dnia na tę platformę trafia milion nowych produkcji.
Ryszard Parka
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter