Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" na Państwa skrzynki wracamy już w poniedziałek  |  Nie zamówiłeś jeszcze newslettera z materiałami, o których potem mówią inni? Kliknij tutaj  |  Zapraszamy również na naszego Facebooka i platformę X – podyskutujmy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" na Państwa skrzynki wracamy już w poniedziałek  |  Nie zamówiłeś jeszcze newslettera z materiałami, o których potem mówią inni? Kliknij tutaj  |  Zapraszamy również na naszego Facebooka i platformę X – podyskutujmy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" na Państwa skrzynki wracamy już w poniedziałek  |  Nie zamówiłeś jeszcze newslettera z materiałami, o których potem mówią inni? Kliknij tutaj  |  Zapraszamy również na naszego Facebooka i platformę X – podyskutujmy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Wydanie: PRESS 05-06/2019

Dziennikarze w mundurach

Jak grzyby po deszczu powstają w Niemczech fanpage’e policji. Funkcjonariusze używają zdumiewającego języka i denerwują media.

Zaczęło się jakieś trzy–cztery lata temu. Gdy w lipcu 2016 roku 18-latek zastrzelił w centrum handlowym w Monachium dziewięć osób i zranił 27, monachijska policja na niespotykaną wcześniej skalę wykorzystała media społecznościowe. Przez 15 godzin policjanci informowali na Facebooku i Twitterze o aktualnych wydarzeniach dotyczących strzelaniny. Na jej koncie pojawiło się ponad 80 tweetów w czterech językach: niemieckim, angielskim, tureckim i francuskim.

Rzeczowo i z konkretnymi wskazówkami funkcjonariusze informowali o prowadzonej akcji. „Na razie nie wiemy, gdzie znajdują się sprawcy. Uważajcie na siebie i unikajcie miejsc publicznych” – to jeden z pierwszych tweetów policji. Zaapelowała do internautów, by nie rozpowszechniali w sieci na własną rękę materiałów z policyjnej akcji; powiadomiła o uruchomionej stronie, na której świadkowie tragedii mogli umieszczać zdjęcia, filmy i nagrania. Jednocześnie policja dementowała wiele fałszywych informacji, np. o kolejnych strzelaninach.

Za tę aktywność w społecznościach policja w Monachium i jej rzecznik prasowy Marcus da Gloria Martins zebrali pochwały. Podkreślano „skuteczność polityki informacyjnej”, „sprawność” i „profesjonalizm” policji. Wielbiciele Martinsa utworzyli nawet na Facebooku stronę fanów, a kanclerz Angela Merkel chwaliła policjantów za to, że „udowodnili, iż naprawdę są pomocnikami i obrońcami obywateli”.

Mimo wszelkich starań w przekazie pojawiły się jednak i błędy. Do takich należała informacja o zbiegłych trzech potencjalnych „sprawcach z karabinami”. Jak się później okazało, chodziło o paniczną reakcję dwóch klientów przerażonych strzelaniną.

Katarzyna Domagała-Pereira

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.