Wydanie: PRESS 03-04/2019
Opowiedz obrazem
Nowy algorytm Facebooka spowodował, że zachodni wydawcy stawiają teraz na Instagram. Polskie redakcje wciąż nie rozumieją sensu obecności w tym serwisie.
W miarę jak będziemy to wprowadzać w życie, będziesz widział mniej treści od firm, marek i mediów. Za to więcej będzie postów zachęcających do interakcji” – zapowiedział przed ponad rokiem Mark Zuckerberg, ogłaszając nowy algorytm na Facebooku. Wydawcy na całym świecie nie kryli zaniepokojenia. A po kilku dniach w ich działach social mediów menedżerowie z przerażeniem obserwowali, jak spadają zasięgi postów. Miny jeszcze bardziej zrzedły, gdy pojawiły się pierwsze wyniki oglądalności tekstów i wizyt na witrynach.
Dotychczas w dużym skrócie było tak: wydawca miał fanpage na Facebooku, do którego różnymi sposobami napędzał internautów. Na fanpage’u publikował zajawki artykułów ze swojej strony internetowej – ukazywały się one w tzw. newsfeedzie fanów strony, którzy mogli je polubić, skomentować lub udostępnić. Ta aktywność internautów na fanpage’u nazywana jest post engagement. Z kolei zjawisko webshare polega na tym, że internauta czyta artykuł na witrynie gazety i klikając w ikonkę Facebooka, udostępnia go na swoim koncie w tej sieci.
Nowy algorytm Facebooka premiuje teraz ten drugi sposób, czyli ważniejsze z punktu widzenia właściciela fanpage’a jest, że komuś spodobał się materiał opublikowany na witrynie i opublikował go u siebie na Facebooku, niż to, że fanpage ma np. 3 mln fanów, którzy otrzymywali posty wydawcy na swój newsfeed.
Efektem działania nowego algorytmu Facebooka jest więc m.in. to, że popularność artykułów na fanpage’ach mediów znacząco spada. To skłania wydawców do szukania nowych dróg dotarcia do internautów. Wprawdzie mają konta na Instagramie, ale – powiedzmy szczerze – jeszcze do niedawna często były jedynie dodatkiem do facebookowego fanpage’a.
Od roku to się zmienia.
Stanisław M. Stanuch
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter