Wydanie: PRESS 11-12/2023
Badanie: Dziennikarze o energetyce jądrowej
Czy dziennikarze są przygotowani do opisywania nowej rzeczywistości? Jak można im w tym pomóc?
Pomijając cały obszar kwestii technicznych i technologicznych, tematy dotyczące energetyki jądrowej to źródło i pole sporów o charakterze politycznym, społecznym i ekonomicznym. Rzeczywistych i potencjalnych. Z tego też powodu wydaje się, że problematyka ta jest (a na pewno powinna być) przedmiotem stałego zainteresowania zarówno opinii publicznej, jak i mediów. Intencją badania było poznanie opinii polskich dziennikarzy na ten temat. Ze względu na rozległość pola tematycznego skupiono się jedynie na kilku wybranych wątkach.
Wśród dziennikarzy biorących udział w badaniu niemal 40 proc. zadeklarowało, że w swojej pracy zawodowej zajmuje się obecnie – lub zajmowało – tematyką energetyki jądrowej w Polsce, opisując jej różne aspekty i konteksty. Odsetek ten wydaje się dość wysoki z uwagi na fakt, że temat wymaga wiedzy specjalistycznej.
Temat energetyki jądrowej jest – lub potencjalnie może być – atrakcyjny dla dziennikarzy, gdyż są oni w przeważającej większości zwolennikami budowy w naszym kraju elektrowni atomowych. Prawie dziewięciu na dziesięciu ankietowanych dziennikarzy zadeklarowało, że opowiedziałoby się za takim rozwiązaniem, a tylko 4 proc. byłoby mu przeciwnych. Co oznacza, że energetyka jądrowa ma po swojej stronie istotny zasób intelektualny, który racjonalnie (przynajmniej w założeniu) postrzega kwestie miejsca energii atomowej w perspektywie państwa.
Spośród podmiotów obecnych na polskim rynku energetyki jądrowej najlepiej rozpoznawane wśród dziennikarzy są instytucje państwowe. Najwyższą znajomość (w ankiecie pytano o znajomość wspomaganą, a nie spontaniczną) posiada Państwowa Agencja Atomistyki (deklaracje na poziomie 90 proc. ankietowanych), dalej Instytut Fizyki Jądrowej (70 proc.) oraz Narodowe Centrum Badań Jądrowych (66 proc.). Nieco niższą ropoznawalność odnotowano w przypadku grupy podmiotów obecnie uczestniczących w procesach koncesyjnych i komercjalizacyjnych tej technologii na rynku polskim. Najniższe poziomy znajomości uzyskały krajowe podmioty specjalistyczne, dostarczające określone usługi: Instytut Chemii i Techniki Jądrowej, Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, Krajowe Składowisko Odpadów Promieniotwórczych, oraz zagraniczne podmioty komercyjne, które w momencie przeprowadzania niniejszego badania jeszcze nie prowadziły na polskim rynku szeroko zakrojonej działalności marketingowej: NuScale Power czy CGN (China General Nuclear Power Group).
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter