Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Z TVP do TV Republika. Był pierwszym Polakiem w USA bez wizy w "Wiadomościach"  |  Pięć agencji w przetargu PKO BP  |  Wycena akcji Agory  |  Grupa TVP straciła  |  Naziemna Antena HD zwiększa  |  Finałowy sezon serialu "Szadź"  |  Grupa Gemius  |  Naziemny ViDoc TV chce poszerzyć zasięg  |  Wydawca "Gazety Olsztyńskiej"  |  Drugi sezon "Zatoki szpiegów"  |  "Królowie" w ramówce TVP  |  Grey Group i Artegence z kontraktem  |  Publicis będzie zarządzać  |  Change Serviceplan wprowadza  |  Szef Axel Springer rozmawia na temat podziału firmy  |  Australia pod groźbą kar będzie wymagać aktywnej walki z dezinformacją  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 11-12/2023

Badanie: Dziennikarze o energetyce jądrowej

Czy dziennikarze są przygotowani do opisywania nowej rzeczywistości? Jak można im w tym pomóc?

Pomijając cały obszar kwestii technicznych i technologicznych, tematy dotyczące energetyki jądrowej to źródło i pole sporów o charakterze politycznym, społecznym i ekonomicznym. Rzeczywistych i potencjalnych. Z tego też powodu wydaje się, że problematyka ta jest (a na pewno powinna być) przedmiotem stałego zainteresowania zarówno opinii publicznej, jak i mediów. Intencją badania było poznanie opinii polskich dziennikarzy na ten temat. Ze względu na rozległość pola tematycznego skupiono się jedynie na kilku wybranych wątkach.

Wśród dziennikarzy biorących udział w badaniu niemal 40 proc. zadeklarowało, że w swojej pracy zawodowej zajmuje się obecnie – lub zajmowało – tematyką energetyki jądrowej w Polsce, opisując jej różne aspekty i konteksty. Odsetek ten wydaje się dość wysoki z uwagi na fakt, że temat wymaga wiedzy specjalistycznej.

Temat energetyki jądrowej jest – lub potencjalnie może być – atrakcyjny dla dziennikarzy, gdyż są oni w przeważającej większości zwolennikami budowy w naszym kraju elektrowni atomowych. Prawie dziewięciu na dziesięciu ankietowanych dziennikarzy zadeklarowało, że opowiedziałoby się za takim rozwiązaniem, a tylko 4 proc. byłoby mu przeciwnych. Co oznacza, że energetyka jądrowa ma po swojej stronie istotny zasób intelektualny, który racjonalnie (przynajmniej w założeniu) postrzega kwestie miejsca energii atomowej w perspektywie państwa.

Spośród podmiotów obecnych na polskim rynku energetyki jądrowej najlepiej rozpoznawane wśród dziennikarzy są instytucje państwowe. Najwyższą znajomość (w ankiecie pytano o znajomość wspomaganą, a nie spontaniczną) posiada Państwowa Agencja Atomistyki (deklaracje na poziomie 90 proc. ankietowanych), dalej Instytut Fizyki Jądrowej (70 proc.) oraz Narodowe Centrum Badań Jądrowych (66 proc.). Nieco niższą ropoznawalność odnotowano w przypadku grupy podmiotów obecnie uczestniczących w procesach koncesyjnych i komercjalizacyjnych tej technologii na rynku polskim. Najniższe poziomy znajomości uzyskały krajowe podmioty specjalistyczne, dostarczające określone usługi: Instytut Chemii i Techniki Jądrowej, Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, Krajowe Składowisko Odpadów Promieniotwórczych, oraz zagraniczne podmioty komercyjne, które w momencie przeprowadzania niniejszego badania jeszcze nie prowadziły na polskim rynku szeroko zakrojonej działalności marketingowej: NuScale Power czy CGN (China General Nuclear Power Group).

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.