Wydanie: PRESS 11-12/2023
Biała róża na grobie Anji
W około 80 proc. przypadków sprawcy morderstw na dziennikarzach pozostają bezkarni. ONZ mogłaby pomóc w tej sprawie
W 30-tysięcznym Höxter na zachodzie Niemiec matka Anji nie mogła uwierzyć, że jej córka nie żyje. – Długo myślałam, że kłamią – mówi „Press” Heide Ute Niedringhaus. – Anja kochała Afganistan i jego mieszkańców. Dużo podróżowała po kraju, chciała przekonać ludzi, by poszli na wybory, szczególnie afgańskie kobiety – wspomina Heide. Niestety informacja o śmierci córki okazała się prawdziwa.
To było w Banda Khel w Afganistanie, 4 kwietnia 2014. „Jestem taka szczęśliwa” – mówi Anja Niedringhaus do kanadyjskiej reporterki i przyjaciółki Kathy Gannon. Są zgranym i doświadczonym teamem reporterskim. Dla Associated Press mają relacjonować przebieg wyborów prezydenckich w Afganistanie. Podróż jest dobrze przygotowana. Reporterki jeżdżą po prowincji Khost na wschodzie kraju w konwoju z policją, wojskiem i osobami pomagającymi w organizacji wyborów. Anja chce zrobić zdjęcie mieszkańcom wioski w momencie, gdy przychodzą rejestrować się na głosowanie. Konwój właśnie zatrzymał się przy dobrze strzeżonym komisariacie policji. Anja i Kathy czekają na tylnym siedzeniu samochodu, rozmawiają i żartują. Nagle młody policjant otwiera ogień. Strzela do nich z kałasznikowa, wołając „Allahu Akbar” („Bóg jest wielki”). Anja Niedringhaus ginie na miejscu, ciężko ranna Kathy trafia do szpitala.
W korytarzu domu w Höxter, tuż przy schodach, wiszą dwa duże portrety Anji. – Żegnam się z nią, kiedy wychodzę. I witam, kiedy wracam – mówi Heide Ute Niedringhaus. Na grób córki zanosi białe lilie i układa światełka w kształt serca. W jej pokoju niczego nie zmieniła, tak jakby Anja dopiero co wyjechała w kolejną podróż. – Zawsze bałam się o nią, gdy jechała na wojnę. Zdarzało się, że kiedy do mnie dzwoniła, słyszałam w oddali strzały – wspomina.
Katarzyna Domagała-Pereira
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter