Wydanie: PRESS 11-12/2023
Prasa dnia siódmego
CMA CGM ogłosiło powstanie w październiku nowego dziennika niedzielnego „Tribune du Dimanche”, z początkowym budżetem 8 mln euro
W obliczu wzrostu kosztów papieru prawie wszystkie francuskie gazety codzienne podwyższyły ceny w kioskach na początku stycznia o 10–30 eurocentów.
„W ciągu zaledwie roku cena za tonę papieru gazetowego wzrosła z 400 do 1000 euro” – alarmował bretoński dziennik „Le Télégramme”, by na początku 2023 roku usprawiedliwić podwyżkę o 10 centów. Wydawało się więc, że wzrost opłat za papier i wynikająca z niego podwyżka cen przyspieszy transformację cyfrową gazet. Nie doceniono jednak oporu, do jakiego zdolna jest prasa papierowa. Bo kiedy wpiszemy w Google słowa „kryzys francuskiej prasy”, okaże się, że ostatni poważny artykuł na ten temat pojawił się w 2020 roku.
Jak wynika z danych opublikowanych przez obchodzące w tym roku setne urodziny stowarzyszenie francuskich wydawców prasowych ACPM, gazety codzienne od lat nie miały się równie dobrze. Od lipca ub.r. do czerwca br. sprzedano 2,7 mld gazet i czasopism, czyli średnio dziennie 7,2 mln egzemplarzy papierowych lub cyfrowych oraz zarejestrowano 69 mln codziennych wizyt elektronicznych (na stronach internetowych i w aplikacjach). I choć oznacza to roczny spadek o 3,8 proc. całości rynku prasowego, to płatna dystrybucja ogólnokrajowych dzienników wzrosła w tym okresie o prawie 2 proc.
Na obniżenie wartości rynku złożyły się przede wszystkim gazety regionalne, których jest we Francji ponad 60 i reprezentują prawie 40 proc. sprzedaży płatnej dzienników. Spowodowane jest to najprawdopodobniej tym, że tylko 17 proc. ich czytelników korzysta z wersji cyfrowych gazet, w porównaniu do 70 proc. abonentów dzienników ogólnokrajowych.
Mariusz Kowalczyk, Paryż
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter