Grupa Agora wprowadza ofertę reklamową  |  Wydawca "Rzeczpospolitej" reaktywował serwis  |  Rochstar na minusie w 2024 roku  |  Managing director w Assembly Digital Commerce  |  Zoom TV bez kontynuacji  |  AMC Networks Zone Poland  |  Widownia serialu "Na sygnale" w TVP 2  |  Operator kablowy Supermedia  |  Kwartalniki Gremi Media  |  Wyniki finansowe Grupy PTWP  |  Meloradio w kampanii promuje konkurs  |  Carat Polska i K+ Digital wygrywają  |  Sephora wybiera agencję  |  GZM zapłaci za promocję  |  Nowa platforma komunikacyjna Nałęczowianki  |  Business Insider zwalnia ponad jedną piątą pracowników  |  Elon Musk ma udostępnić Groka na rok użytkownikom Telegrama  |  Reporterzy bez Granic z Julią Nawalną uruchamiają kanał telewizyjny Przyszłość Rosji  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Agora wprowadza ofertę reklamową  |  Wydawca "Rzeczpospolitej" reaktywował serwis  |  Rochstar na minusie w 2024 roku  |  Managing director w Assembly Digital Commerce  |  Zoom TV bez kontynuacji  |  AMC Networks Zone Poland  |  Widownia serialu "Na sygnale" w TVP 2  |  Operator kablowy Supermedia  |  Kwartalniki Gremi Media  |  Wyniki finansowe Grupy PTWP  |  Meloradio w kampanii promuje konkurs  |  Carat Polska i K+ Digital wygrywają  |  Sephora wybiera agencję  |  GZM zapłaci za promocję  |  Nowa platforma komunikacyjna Nałęczowianki  |  Business Insider zwalnia ponad jedną piątą pracowników  |  Elon Musk ma udostępnić Groka na rok użytkownikom Telegrama  |  Reporterzy bez Granic z Julią Nawalną uruchamiają kanał telewizyjny Przyszłość Rosji  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Agora wprowadza ofertę reklamową  |  Wydawca "Rzeczpospolitej" reaktywował serwis  |  Rochstar na minusie w 2024 roku  |  Managing director w Assembly Digital Commerce  |  Zoom TV bez kontynuacji  |  AMC Networks Zone Poland  |  Widownia serialu "Na sygnale" w TVP 2  |  Operator kablowy Supermedia  |  Kwartalniki Gremi Media  |  Wyniki finansowe Grupy PTWP  |  Meloradio w kampanii promuje konkurs  |  Carat Polska i K+ Digital wygrywają  |  Sephora wybiera agencję  |  GZM zapłaci za promocję  |  Nowa platforma komunikacyjna Nałęczowianki  |  Business Insider zwalnia ponad jedną piątą pracowników  |  Elon Musk ma udostępnić Groka na rok użytkownikom Telegrama  |  Reporterzy bez Granic z Julią Nawalną uruchamiają kanał telewizyjny Przyszłość Rosji  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 11-12/2023

Twoja blackface brzmi znajomo

Zagraniczne telewizje zrezygnowały z pociemniania skóry artystom w programie „Twoja twarz brzmi znajomo”. Polsat też wprowadza zmiany

W drugim odcinku 19. już edycji programu muzycznego „Twoja twarz brzmi znajomo” emitowanego w Polsacie Kuba Szmajkowski wcielił się w czarnego rapera Kendricka Lamara i wykonał jego przebój „Humble”. Szmajkowski to młody piosenkarz i autor tekstów, finalista pierwszej polskiej edycji „The Voice Kids”. W „Twoja twarz brzmi znajomo” pochwalony przez jury i doceniony przez innych uczestników wygrał odcinek, a nagrodę – 10 tys. zł – przekazał podopiecznym fundacji ratującej dzieci z nowotworami.

Ale jego występ podzielił widzów i wywołał spore zamieszanie nie tylko w Polsce.

„NIEPRZEMYŚLANY”, „BEZ SKRUCHY”

Program i samego artystę skrytykowano za zastosowanie „pełnego blackface’u, sztucznych warkoczyków, sztucznej brody” i użycie w utworze obraźliwego słowa określającego osobę czarną, które „nie zostało ocenzurowane podczas emisji”. Napisał tak „The Guardian”, zwracając uwagę też na występ aktorki Poli Gonciarz, która również miała przyciemnioną skórę, wcielając się w Beyoncé.

„Oboje uczestnicy opublikowali nagrania z występów na swoich profilach w mediach społecznościowych” – czytamy w „The Guardian”, który wytknął Polsatowi, produkcji show i uczestnikom, że „nie wyrazili skruchy”.

O sprawie napisały również inne zagraniczne tytuły: „The Independent”, „The Hollywood Reporter”, „Variety”, „Complex”, „Consequence of Sound”, „HipHopDX”, „The Fader”, „NME” czy „De Standaard”.

„To jest tak rasistowskie i haniebne, że nie wiem, co mam jeszcze powiedzieć. Kim jest osoba, która zatwierdziła ten pomysł? Kto powiedział Szmajkowskiemu: to jest fajne. Pomalujemy ci twarz na brązowo i wepniemy we włosy sztuczne warkocze” – pisał Mark Elibert w portalu „Complex”.

„HipHopDX” rolę Szmajkowskiego uznał za „nieprzemyślany” i „niewrażliwy na rasę wyczyn”.

„Szokujące, że tego rodzaju rasizm był dozwolony w telewizji w 2023 roku” – cytuje jeden z komentarzy internautów „Variety” i pisze o „burzy w mediach społecznościowych”.

„Producenci tego programu, o czym myśleliście?” oraz „Co to za rasizm?” – to komentarze widzów m.in. z Instagrama, które w swoim artykule przytaczał „The Independent”.

Aleksandra Pucułek

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.