Telewizje lokalne nawiązały współpracę z GPW DAI  |  Lidl Polska planuje przetarg  |  Lipcowy cennik TVP  |  Udział w rynku stacji Zoom TV, Telewizja WP, Nowa TV i Metro  |  Antena HD nagrywa dwa sezony programu  |  Konkursy radiowe KRRiT  |  Po raz pierwszy przyznano stypendium im. Aleksandry Lewińskiej  |  Osiem agencji wystartowało w przetargu  |  Polot realizuje pierwsze zlecenie  |  Zespół digitalowy MediaHub  |  Celebryci w kampanii "Weź mnie posegreguj"  |  Papaya Films przedstawi swoje kampanie na wystawie  |  "The Washington Post" będzie publikować teksty autorów platformy Substack  |  Pod koniec roku zadebiutuje francuska edycja magazynu "Time"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Telewizje lokalne nawiązały współpracę z GPW DAI  |  Lidl Polska planuje przetarg  |  Lipcowy cennik TVP  |  Udział w rynku stacji Zoom TV, Telewizja WP, Nowa TV i Metro  |  Antena HD nagrywa dwa sezony programu  |  Konkursy radiowe KRRiT  |  Po raz pierwszy przyznano stypendium im. Aleksandry Lewińskiej  |  Osiem agencji wystartowało w przetargu  |  Polot realizuje pierwsze zlecenie  |  Zespół digitalowy MediaHub  |  Celebryci w kampanii "Weź mnie posegreguj"  |  Papaya Films przedstawi swoje kampanie na wystawie  |  "The Washington Post" będzie publikować teksty autorów platformy Substack  |  Pod koniec roku zadebiutuje francuska edycja magazynu "Time"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Telewizje lokalne nawiązały współpracę z GPW DAI  |  Lidl Polska planuje przetarg  |  Lipcowy cennik TVP  |  Udział w rynku stacji Zoom TV, Telewizja WP, Nowa TV i Metro  |  Antena HD nagrywa dwa sezony programu  |  Konkursy radiowe KRRiT  |  Po raz pierwszy przyznano stypendium im. Aleksandry Lewińskiej  |  Osiem agencji wystartowało w przetargu  |  Polot realizuje pierwsze zlecenie  |  Zespół digitalowy MediaHub  |  Celebryci w kampanii "Weź mnie posegreguj"  |  Papaya Films przedstawi swoje kampanie na wystawie  |  "The Washington Post" będzie publikować teksty autorów platformy Substack  |  Pod koniec roku zadebiutuje francuska edycja magazynu "Time"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 03-04/2023

Pa, pa, papier

Obliczono, że za 10 lat ukaże się w Niemczech ostatni drukowany dziennik. Ale to nie będzie koniec świata

W 2033 roku ukaże się w Niemczech ostatni drukowany dziennik. Taką diagnozę postawił kilka lat temu niemiecki medioznawca prof. Klaus Meier. Wykładowca dziennikarstwa na Katolickim Uniwersytecie Eichstätt-Ingolstadt wykonał proste obliczenia. Do programu statystycznego wprowadził dane o nakładach wszystkich niemieckich dzienników, począwszy od 1992 roku (kiedy po zjednoczeniu Niemiec dane dotyczące sprzedaży zaczęły obejmować cały kraj).

O ile w 1992 roku sprzedaż drukowanych egzemplarzy gazet wynosiła ok. 26 mln, o tyle w 2022 roku już tylko 14,6 mln. W 2030 roku sprzedaż spadnie grubo poniżej 5 mln, a w 2034 roku będzie bliska zeru. – Tej daty nie należy rozumieć dosłownie – mówi Klaus Meier w rozmowie z „Press”. – Moje obliczenia mają być ostrzeżeniem i sygnałem do działania. Tam, gdzie za 5–10 lat będą jeszcze ukazywać się wydania drukowane, będą one o wiele droższe, a kupować będzie je tylko wykształcona elita w wieku emerytalnym lub krótko przed. W przyszłości gazety będą docierać do większej liczby odbiorców w formie cyfrowej, a nie drukowanej – wyjaśnia Meier. Jeśli wierzyć jego prognozie, już za rok pierwsze dzienniki w Niemczech zrezygnują z druku.

Katarzyna Domagała-Pereira

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.