Wydanie: PRESS 03-04/2021
Jak pisać o osobach LGBT+
Jakich zasad powinni się trzymać dziennikarze piszący o osobach LGBT+, by robić to poprawnie i z szacunkiem? Czego powinniśmy unikać w swoich tekstach, a na co zwracać szczególną uwagę?
Stosować akronim odpowiadający osobom, o których piszemy
LGBT to skrótowiec oznaczający osoby o innej od większościowej orientacji psychoseksualnej i/lub tożsamości płciowej: lesbijki (L), gejów (G), osoby biseksualne (B) i transpłciowe (T). Czasem jest on rozbudowywany o kolejne litery – LGBTQIAP odnosi się także do osób queer (Q), interpłciowych (I), aseksualnych (A) i panseksualnych (P).
Ostatnio popularność zdobywa akronim LGBT+, gdzie symbol „+” oznacza osoby nieidentyfikujące się z poprzedzającymi go literami.
Ważne, by stosować akronim, który odnosi się do grupy czy osób, o których faktycznie mowa w tekście, i nie pomija żadnej z nich. Wykluczające wobec np. lesbijek, osób biseksualnych i transpłciowych byłoby zastępowanie skrótowca LGBT np. słowem „geje” dla opisu całej grupy.
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter