Dyrektorka rozstaje się z Canal+  |  Jak sprawdza się nowa formuła "Przeglądu Sportowego"?  |  Grupa ZPR Media zlikwidowała trzy stacje  |  Rossmann po kilku miesiącach rezygnuje  |  TVP 1 utrzyma emisję "Komisarza Alexa"  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  TVP 3 wiosną z nowymi pasmami emisji magazynów reporterskich  |  Serial TV 4 "Na ratunek 112"  |  Przejście z Telepolis.pl do redakcji Chip.pl i Focus.pl  |  PKP PLK poszukuje agencji  |  Answear.com rozpoczyna współpracę  |  Bioderma dołącza  |  Business director w Value Media  |  Wiceprezes zarządu OTCF SA  |  Paramount kończy spór z Nielsenem i zawiera nową umowę  |  Fox Corp. pracuje na wszystkich cylindrach, 373 mln dol. zysku w jeden kwartał  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dyrektorka rozstaje się z Canal+  |  Jak sprawdza się nowa formuła "Przeglądu Sportowego"?  |  Grupa ZPR Media zlikwidowała trzy stacje  |  Rossmann po kilku miesiącach rezygnuje  |  TVP 1 utrzyma emisję "Komisarza Alexa"  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  TVP 3 wiosną z nowymi pasmami emisji magazynów reporterskich  |  Serial TV 4 "Na ratunek 112"  |  Przejście z Telepolis.pl do redakcji Chip.pl i Focus.pl  |  PKP PLK poszukuje agencji  |  Answear.com rozpoczyna współpracę  |  Bioderma dołącza  |  Business director w Value Media  |  Wiceprezes zarządu OTCF SA  |  Paramount kończy spór z Nielsenem i zawiera nową umowę  |  Fox Corp. pracuje na wszystkich cylindrach, 373 mln dol. zysku w jeden kwartał  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dyrektorka rozstaje się z Canal+  |  Jak sprawdza się nowa formuła "Przeglądu Sportowego"?  |  Grupa ZPR Media zlikwidowała trzy stacje  |  Rossmann po kilku miesiącach rezygnuje  |  TVP 1 utrzyma emisję "Komisarza Alexa"  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  TVP 3 wiosną z nowymi pasmami emisji magazynów reporterskich  |  Serial TV 4 "Na ratunek 112"  |  Przejście z Telepolis.pl do redakcji Chip.pl i Focus.pl  |  PKP PLK poszukuje agencji  |  Answear.com rozpoczyna współpracę  |  Bioderma dołącza  |  Business director w Value Media  |  Wiceprezes zarządu OTCF SA  |  Paramount kończy spór z Nielsenem i zawiera nową umowę  |  Fox Corp. pracuje na wszystkich cylindrach, 373 mln dol. zysku w jeden kwartał  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 03-04/2021

Pokazaliśmy siłę mediów

To była bezprecedensowa akcja w historii dziennikarstwa w Polsce po 1989 roku. Protest przeciw zapowiedzianemu przez rząd podatkowi od przychodów reklamowych

Jest 19 sierpnia 1981 roku. Przemysław Nowicki pracuje w redakcji nocnej „Gazety Poznańskiej”. Należy do Solidarności, choć gazeta to organ Komitetu Wojewódzkiego PZPR. – To były czasy wielkich nadziei – wspomina Nowicki. Tego dnia rozpoczął się właśnie dwudniowy ogólnopolski strajk dziennikarzy, korektorek, drukarzy i kolporterów spod znaku „Solidarności”. Na blisko 100 tytułów wychodzących wtedy w Polsce w proteście nie wzięło udziału zaledwie kilka.

– Protestowaliśmy przeciw kampanii nienawiści, dezinformacji, półprawd i kłamstw w rządowo-partyjnych mediach – wspomina Przemysław Nowicki, późniejszy redaktor naczelny „Gazety Poznańskiej”.

Władza zdążyła się przygotować. W Poznaniu zamiast normalnych gazet ukazała się „trójgadzinówka” – gazetka o zmniejszonym formacie, z winietami trzech ówczesnych gazet – „Poznańskiej”, „Głosu” i „Expressu”.

– Wydrukowana została w drukarni wojsk lotniczych, a kolportowana była przez nieznanych mężczyzn. Jeździli po mieście czarnymi wołgami – opowiada Przemysław Nowicki.

„Łamiąc prawa człowieka do informacji, pozbawiono mieszkańców miast i wsi prasy codziennej, a kraj narażono na kolejne straty i niepokoje” – grzmieli z gadzinówki komunistyczni towarzysze.

10 lutego 2021 roku wspomnienia powróciły. – Czarne ekrany, czarne pierwsze strony wielu gazet to dla mnie swoiste déjà vu – stwierdza Nowicki.

Grzegorz Sajór

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.