Wydanie: PRESS 07-08/2019
Know-how dziennikarstwa ekonomicznego
EKONOMIA NIE DLA EKONOMISTÓW
Dziennikarz ekonomiczny ma zadawać pytanie i szukać własnych odpowiedzi, a nie chodzić na pasku możnych tego świata, w tym ekonomistów.
Jakie jest najważniejsze przykazanie dziennikarstwa, a dziennikarstwa ekonomicznego zwłaszcza? To jest jednocześnie odpowiedź na pytanie, dlaczego zostałem dziennikarzem ekonomicznym. Otóż uważam, że ekonomia jest zbyt poważną sprawą, by można było ją zostawić samym ekonomistom.
Dziennikarz odgrywa rolę pośrednika, stąd nazywani bywamy mediami, czyli pośrednikami. W przypadku dziennikarza ekonomicznego moim zadaniem jest pośredniczenie między czytelnikiem a kimś, kogo nazwałbym ekonomistą.
Ten ekonomista może mieć wiele twarzy. Na przykład takie. Prezentuję tu państwu ekonomistów często występujących w mediach. Zazwyczaj są to główni ekonomiści jakichś instytucji. Janusz Jankowiak, główny ekonomista chyba Polskiej Rady Biznesu. Tu Andrzej Rzońca, który jest teraz głównym ekonomistą Platformy Obywatelskiej, a tu Janusz Szewczak, teraz poseł, a wcześniej główny ekonomista SKOK.
Tak, to są ekonomiści, z którymi dziennikarz ekonomiczny musi się mierzyć. Tym bardziej że często są oni tylko rodzajem fasady, za którą kryją się ich instytucje. Instytucje potężne, bogate, których intencji my, normalni ludzie nie znamy.
Tym bardziej że kapitalizm współczesny, tzw. późny kapitalizm głównie polega na tym, że od pewnego momentu nic się nie produkuje, nie tworzy się dóbr ani usług, ale ogromna grupa podmiotów wykwalifikowała się w krążeniu po rynku i: przejmowaniu, zjadaniu, wypluwaniu, łączeniu oraz dzieleniu i sprzedawaniu.
Jest to ważna, nie wiem czy potrzebna, ale na pewno silna grupa podmiotów ekonomicznych. Normalny człowiek nie jest w stanie ich ruchów i przemian śledzić, nie wie, kto jaki projekt stworzył, kto jaką usługę oferuje, często nawet nazw tych podmiotów nie zna. Zresztą te nazwy często się zmieniają.
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter