Wydanie: PRESS 07-08/2019
Powiedz coś od siebie
Z Espenem Rasmussenem, przewodniczącym jury Grand Press Photo 2019, rozmawia Renata Gluza.
Uchylmy rąbka tajemnicy. W finale obrad jury o tytuł Zdjęcia Roku walczyły dwie fotografie: Adama Lacha zrobione radnym z Gdańska po śmierci Pawła Adamowicza oraz Sławomira Kamińskiego z protestu rodziców dzieci niepełnosprawnych w sejmie. Oba zdjęcia, jak mówili jurorzy, doskonale pokazują ważny moment...
… i ostatecznie wygrało zdjęcie bardziej symboliczne, przekazujące wiele więcej niż obraz ważnego wydarzenia. Ten kadr może być wyrazem problemów kobiet; walki jakiejś grupy o przysługujące jej prawa; władzy tak, a nie inaczej traktującej obywateli. I wciąż pozostaje świetnym zdjęciem newsowym.
Zawodowi fotoreporterzy pewnie stwierdzą, że tego typu kadrów mają setki w swoich archiwach.
To proszę ich zapytać, czy owe fotografie są równie mocnym symbolem jak Zdjęcie Roku. Kobieta atakowana przez sejmowego strażnika reprezentuje kogoś więcej niż tylko protestujące matki. Jest symbolem walki wszystkich kobiet o ich prawa – a to uniwersalny problem. Ten wielki strażnik reprezentuje potęgę władzy. Cała sytuacja dziejąca się wokół nich pokazuje, jak ludzie czują się traktowani we współczesnej Polsce. Nawet nie wiedząc, że to matka niepełnosprawnego dziecka, nawet bez opisu, to zdjęcie jest już mocne. Ponadczasowe.
Jaką Polskę zobaczył Pan na fotografiach zgłoszonych na tegoroczny konkurs?
Zobaczyłem, jak wiele w waszym kraju jest protestów i demonstracji różnych grup. A ponieważ fotografowie nie są zapewne w stanie dokumentować każdego takiego wydarzenia, wnioskuję, że napięcie polityczne musi być naprawdę duże. Charakterystyczne było też to, że wiele fotografii dotyczyło codziennego życia – i to w różnych kategoriach. Pokazują uniwersalne tematy, jak na przykład uzależnienie młodzieży od smartfonów czy istotę posiadania szczęśliwej rodziny – te same wyzwania współczesnego świata znajdziemy w fotografii prasowej w Norwegii, Szwecji czy Finlandii.
Renata Gluza
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter