Wydanie: PRESS 06/2003
Kobiece sposoby
Wydawcy na siłę klasyfikująswe tytuły do pism kobiecych, bo media plannerom ten segment kojarzy się z wysoką sprzedażą.
Wydawcy, na pytanie, które ze swoich pism zaliczają do segmentu prasy kobiecej (zadane w rozesłanej przez nas ankiecie), oprócz oczywistych tytułów (np. "Twój Styl" Wydawnictwa Bauer, "Elle" Hachette Filipacchi Polska, "Przyjaciółka" Edipresse Polska SA, "Poradnik Domowy" Agory SA, "Claudia" Gruner+Jahr Polska, "Świat Kobiety" Wydawnictwa Bauer) wymieniają też inne, np. Edipresse - "Vivę!", "Mamo, to ja", "Twoje Dziecko", "Vitę" - czyli magazyn typu people, pisma dla rodziców i o zdrowiu. - Bierzemy pod uwagę liczbę kobiet wśród czytelników tych tytułów - uzasadnia ten fakt Izabela Bochenek, dyrektor marketingu w Edipresse. Hachette Filipacchi z tego samego powodu jako tytuły kobiece podaje "Samo Zdrowie" i "Elle Decoration", a Wydawnictwo Bauer - "Magazyn dla Rodziców Mama i Dziecko", "Świat Seriali", "Takie jest życie", "Twoje Imperium" i "Życie na Gorąco".
Konkurencją dla "Pani" i "Vivy! Urody" nie jest - zdaniem ich wydawcy Edipresse Polska - ani "Marie Claire" Hachette Filipacchi Magazine, ani "Zwierciadło" Wydawnictwa Zwierciadło. Za konkurencję "Vivy!" Edipresse nie uważa dwutygodnika "Na żywo" Axel Springer Polska, tylko "Galę" Gruner+Jahr Polska i... "Twój Styl". - "Gala" jest naszym największym konkurentem, lecz biorąc pod uwagę zasięg czytelniczy i reklamowy, tylko "Twój Styl" może z nami rywalizować - wyjaśnia Izabela Bochenek z Edipresse.
Zdecydowanie rzadziej natomiast wydawcy określają jako kobiece tytuły konkurencji. - Przychodzą do nas wydawcy ze swoimi tytułami i mówią o nich, że są unikatowe i nie mają konkurencji - opisuje Rafał Oracz, szef działu prasowego w CR Media. - Pisma pozycjonują się znacznie bardziej precyzyjnie niż tylko jako kobiece. "Przyjaciółka" plasować będzie samą siebie na nieco innej półce niż na przykład "Chwilę dla Ciebie" - mówi Dorota Marynowicz, group account director w Brand & Media OMD. G+J Polska do konkurentów "Naj" zalicza "Przyjaciółkę" Edipresse Polska, "Panią Domu" Axel Springer Polska i "Tinę" Wydawnictwa Bauer, ale nie wymienia np. "Belli" (Bauer). Dla tygodnika "Gala" konkurencją nie jest tygodnik "Życie na Gorąco" Wydawnictwa Bauer, a dla miesięcznika "Claudia" - miesięcznik "Jestem", choć zdaniem Wydawnictwa Murator tak właśnie jest.
Z odpowiedzi Hachette Filipacchi Polska wynika, że dla "Elle" konkurencją nie jest "Zwierciadło", a dla "Samego Zdrowia" - "Shape" Hearst Marquard Publishing. "Poradnik Domowy" Agory nie uznaje za konkurencję "Dobrych Rad" Burda Polska. Axel Springer Polska jako konkurentów "Olivii" postrzega jedynie "Claudię" i "Poradnik Domowy". - "Jestem" i "Dobre Rady" nie są naszymi bezpośrednimi konkurentami. "Jestem" nadal zmaga się z wizerunkiem pisma o zdrowiu - mówi Jolanta Sagańska, zastępca dyrektora wydawniczego pism kobiecych w Axel Springer Polska. Tymczasem Murator napisał o "Jestem": "to zdecydowanie prasa kobieca".
Często pomijane jako konkurent "Dobre Rady" Burda Polska porównuje z "Olivią", "Claudią" i "Poradnikiem Domowym". - Bardzo się dziwię, że wydawcy tych tytułów nas nie wymienili. To, że pismo kosztuje złotówkę, nie znaczy, że jest słabej jakości - oświadcza Krzysztof Kawaliło, prezes Burda Polska. "Dobre Rady" docenia za to najsilniejsza na średniej półce "Claudia". - Pozycja "Dobrych Rad" wciąż rośnie, i to bez pomocy kampanii reklamowych - mówi Joanna Góra-Sławoń, dyrektor wydawniczy w G+J Polska.
Anna Nalewajk
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter