Wydanie: PRESS 06/2003
Grupy regionalne
Jak z konkurencyjnego tytułu zrobić sprzymierzeńca w pozyskiwaniu reklam i sprawić, by agencje zaczęły umieszczać twoją gazetę w mediaplanach?
Spadek liczby reklam w niemieckiej prasie lokalnej i regionalnej wyniósł w ub.r. w stosunku do 2001 tylko 9,8 proc., podczas gdy w ogólnokrajowej - ponad 28 proc. Co zatem uchroniło ten segment przed dotkliwymi skutkami kryzysu? Między innymi inicjatywa wydawców, którzy już w latach 50. ubiegłego wieku zaczęli zrzeszać swe tytuły w grupach zwanych Zeitungsring.
Była to odpowiedź na zapotrzebowanie producentów znanych marek, którzy chcieli się reklamować w dziennikach regionalnych. W Niemczech mają one bowiem silną pozycję - w poszczególnych bundeslandach są często silniejszym medium reklamowym niż dziennik ogólnokrajowy.
Agencjom reklamowym nie opłacała się jednak współpraca z tytułami o niskich nakładach. Wymagałoby to od nich zwiększania środków na obsługę: zawierania kilku umów, wysyłania większej liczby rachunków itp. Dlatego wykluczały te gazety z mediaplanów. Wobec tego tytuły z poszczególnych regionów zaczęły się łączyć w grupy, które występowały wobec reklamodawców jako reprezentant regionalnego rynku.
Horst Röper, szef prywatnego Instytutu Medioznawczego Formatt z Dortmundu, szacuje, że w całym kraju działa dziś około stu Zeitungsringe.
Jak z konkurencyjnego tytułu zrobić sprzymierzeńca
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter