Wydanie: PRESS 7-8/2025

Warsztat: Sztuczna inteligencja w redakcji

Pojawienie się generatywnej sztucznej inteligencji diametralnie zmieniło sposób, w jaki zbieram i porządkuję informacje

Wejście sztucznej inteligencji do medialnych redakcji można porównać z szokiem, jaki w październiku 1997 roku przeżyło wielu czytelników „The New York Times”. Słynny dziennik był ostatnim z wielkich wydawców, który zdecydował się na druk zdjęć na kolorowym offsecie, i to mimo że inni wydawcy publikowali zdjęcia w kolorze już od lat 80. ubiegłego wieku. Podobnie szerokim echem odbiła się informacja z połowy lutego 2025 roku, że „The New York Times” usankcjonował wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji w pracy swoich dziennikarzy.

AI na dobre zagościła w życiu dziennikarzy i od wielu będzie wymagała przyswojenia nowych umiejętności. Tymczasem z posługiwaniem się narzędziami AI jest trochę jak z wyszukiwarką internetową: 100 proc. ludzi powie, że oczywiście wie, jak się nią posługiwać, ale badania Eastmana i Jansena pokazują, że jedynie 10 proc. z nas potrafi to robić w sposób poprawny, a więc o wiele skuteczniejszy niż wpisanie prostego zapytania. Podobnie jest z generatywną sztuczną inteligencją i dlatego warto znać kilka zasad umiejętnego tworzenia zapytań, po to by uzyskać maksymalnie trafne odpowiedzi.

Stanisław M. Stanuch

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.