Wydanie: PRESS 1-2/2025
Jak zarobić na podcaście
Dużym graczom łatwiej jest wyprodukować i utrzymać podcast dzięki własnym rozwiązaniom subskrypcyjnym. Ale mniejsi też potrafią zarabiać
Dwóch młodych ludzi rozmawia z sobą przez komunikator. Mają na sobie zwykłe T-shirty, wyglądają naturalnie. Przez ponad godzinę omawiają sprawy dotyczące polityki. Mówią prostym językiem, żartują. Przypomina to prywatną rozmowę. Tak wygląda podcast „ORBcast”.
„Hej, tak Wam powiem, że fajnie się Was słucha, bo jestem z Poznania i przypominacie mi moich znajomych z liceum” – napisał w komentarzach jeden z internautów. Twórcy podcastu to Michał Jurek-Styczyński i Bartosz Urbaniak, którzy odpowiadają też za kanał na YouTubie – ORB News.
W internecie nikogo nie dziwi, że meandry polityki lub innych dziedzin przedstawiają młodzi ludzie lub osoby bez wykształcenia dziennikarskiego, ale z wiedzą w tym zakresie. Ich odbiorcy im ufają, pewnie bardziej niż znanym dziennikarzom. To jedna z cech charakterystycznych podcastów, które cieszą się coraz większą popularnością i stały się obowiązkowe zarówno wśród niezależnych twórców, jak i dużych mediów.
A podcastów wciąż przybywa. Profesor Marcin Matczak mówi: – W Kanale Zero pracuję w formacie programu popularnonaukowego o prawie [„Niepoprawnik” z udziałem Bogusława Leśnodorskiego – red.]. To powoduje, że nie mówię w nim dużo np. o filozofii czy technologii. W ramach „Prawem i rozumem” mówię o wszystkim, bo format jest szerszy i poświęcony zwalczaniu tendencji autorytarnych w naszym społeczeństwie.
W ostatnich miesiącach wystartowały też np. „Poranny briefing” Onetu, czyli krótkie, kilkuminutowe odcinki z szybką analizą ostatnich wydarzeń, oraz „Historie, których nie widać na boisku” Radia 357 z opowieściami ze świata futbolu, tworzone przez Mateusza Fusiarza, Mateusza Kuźniewskiego i Krzysztofa Zimocha. Z podcastami ruszył też serwis XYZ.pl, założony przez byłego redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu” Grzegorza Nawackiego. Na początek przygotowano siedem cotygodniowych formatów, m.in. o polityce i wydarzeniach międzynarodowych. Z kolei Polsat Sport wystartował z podcastami „Polsat SiatCast”, „Polsat Sport Talk” i „Polsat Futbol Cast”, które są też nadawane w telewizji.
Michał Niedbalski
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter