Wydanie: PRESS 03-04/2022
Międzynarodowe Kino Polska
Kino Polska założył Polak, w biznes zainwestowała firma SPI stworzona przez Turka, a niebawem kontrolę nad grupą przejmą Francuzi z Canal+. W tle być może lex TVN
Kino Polska TV, będąca częścią SPI International, ma dwa kanały naziemne Stopklatka TV i Zoom TV, kanały satelitarne Kino Polska i Kino Polska Muzyka, a także zajmuje się dystrybucją innych stacji, głównie filmowych. Jest dziś piątą grupą telewizyjną w Polsce, osiąga duże przychody i notuje niezłe zyski.
Kino Polska TV ma ponad 40 kanałów i działa w 40 krajach Europy, Afryki i Azji. Pod względem przychodów największymi rynkami są: Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia i kraje byłej Jugosławii. Do polskiej spółki należy Filmbox International Ltd, nadający kanały pod marką Filmbox. Kilka lat temu SPI wycofało się z dystrybucji kinowej. Firma koprodukowała m.in. „Dom zły” i „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego.
Po trzech kwartałach 2021 roku grupa wypracowała 30,3 mln zł zysku netto przy 182,5 mln zł przychodów, które wzrosły o 20 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Przychody z emisji urosły o 11,6 proc. (do 93,6 mln zł), a wpływy z reklam o 33,2 proc. (do 66,5 mln zł). Przychody na rynkach międzynarodowych wzrosły o 14,3 proc., do 64,3 mln zł.
W Warszawie spółka zatrudnia ok. 200 osób. Za granicą ma lokalne zespoły sprzedażowe, w niektórych krajach jest to jedna osoba. Za granicą, podobnie jak w Polsce, grupa zarabia na opłatach od operatorów płatnej telewizji i sprzedaży czasu reklamowego.
Większościowym akcjonariuszem Kino Polska TV jest zarejestrowana w Holandii SPI International BV.
Maciej Kozielski
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter