Wydanie: PRESS 11-12/2020

Dźwięk dobry

Największy wpływ na odbiór obrazu podczas transmisji ma… dźwięk. Radzimy, jak sprawić, by nasza transmisja audio robiła profesjonalne wrażenie na słuchaczach i widzach

Roman Czejarek, wieloletni dziennikarz Polskiego Radia: – Pamiętam taką oto sytuację: studio koncertowe, trwają przygotowania do występu orkiestry kameralnej, który ma zostać nagrany i wyemitowany na antenie. Na sali kilkadziesiąt mikrofonów, wokół krząta się sztab ludzi, ale całość ciągle nie brzmi tak, jak powinna. I wtedy pojawia się Marek Dalba, realizator dźwięku, który w radiu pracuje od niepamiętnych czasów. Bez zbędnych pytań podchodzi do jednego z mikrofonów i przesuwa go o pół metra. Nagle wszystkie klocki wskakują na swoje miejsce. Brzmienie staje się perfekcyjne.

Z tej historii płyną dwa morały. Po pierwsze, dobry realizator dźwięku jest w radiu na wagę złota. Po drugie, o jakości przekazu, który dociera do odbiorcy, często decydują detale. Tymczasem mnogość narzędzi pozwalających na nagrywanie, łączenia na żywo, obróbkę materiału nie zawsze ułatwia zadanie. A zatem: jak zadbać o dźwięk, który płynie w eter? Zwłaszcza podczas transmisji na żywo.

Łukasz Zalesiński

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.