Wydanie: PRESS 07-08/2020
Czasem musisz skłamać
Z Lene Wold, autorką reportażu „Honor. Opowieść ojca, który zabił własną córkę”, rozmawia Weronika Mirowska
Siadasz naprzeciwko jordańskiego mordercy własnego dziecka, którego przekonujesz do rozmowy, mówiąc, że cieszy się opinią mądrego człowieka i szanowanego obywatela. Dzieje się to w Jordanii, w której homoseksualizm uchodzi za niemoralny, więc mówisz mu, że jesteś mężatką, choć w rzeczywistości jesteś norweską zdeklarowaną lesbijką. Wolno dziennikarzowi tak kłamać?
Jako dziennikarka wolałabym być stuprocentowo uczciwa i zdradzić mu, kim prywatnie jestem. Ale wtedy Rahman Abd al-Kadir, zabójca swojej córki Aiszy, nie usiadłby do rozmowy ze mną, a ja nie opowiedziałabym światu o tak zwanych zabójstwach honorowych. Czasem dziennikarz śledczy musi skłamać.
W Polsce pewna dziennikarka podszyła się pod psychoterapeutkę, by zdemaskować nauczycielkę, która uwiodła swojego 14-letniego ucznia. To uprawnione Twoim zdaniem?
Myślę, że tak. Niekiedy wejście w jakąś rolę jest konieczne. Nie robimy tego z przyjemnością, ale po to, by udokumentować pewne fakty. To najtrudniejsza część pracy dziennikarza śledczego, w której bywa, że musimy chronić również siebie.
Zawsze jednak należy pamiętać, by nie krzywdzić ludzi. Rozmówcy nie można wykorzystywać do własnych celów. To poważny dylemat etyczny – czy ważniejsza jest historia, czy troska o pełną uczciwość. Sama musisz podjąć tę decyzję.
Gdy rozmawiałaś z Rahmanem Abd al-Kadirem, czułaś, że za Twoje prawdziwe poglądy zginęłabyś, gdybyś urodziła się jako jego córka?
Powiedziałam mu prawdę, że jestem dziennikarką, ale nie opowiedziałam mu o moim życiu prywatnym. Z Rahmanem zaczęłam rozmawiać już po spotkaniu z jego drugą córką – Aminą. Miałam w sobie dużo złości. Wiedziałam, że jest mordercą, który nie zawahał się wycelować broni w swoje córki, związać je i ranić je wielokrotnie nożem. Jedna zmarła na miejscu, druga cudem przeżyła, ale ma zmasakrowaną twarz.
Weronika Mirowska
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter