Wydanie: PRESS 07-08/2020
Niemiecki eksperyment
Rekordowe zasięgi i historyczne wzrosty prenumerat cyfrowych nie rekompensują utraty reklamodawców i wysokich kosztów dystrybucji. Jak niemieccy wydawcy planują przetrwać kryzys?
Kiedy w połowie marca niemieckie redakcje zaczynały pracować zdalnie, pierwsze pozytywne efekty pandemii były już widoczne – rekordowe wzrosty zasięgu, prenumeraty cyfrowej i zaufania do tradycyjnych mediów. W kolejnych tygodniach ten trend jeszcze bardziej się nasilił, a media – wcześniej niż planowały – osiągnęły swoje cele. I tak dziennik „Süddeutsche Zeitung” pod koniec roku planował uzyskanie 150 tys. cyfrowych prenumerat, ale miał je już w pierwszej połowie kwietnia. W porównaniu z początkiem roku było to prawie dwukrotnie więcej. W stosunku do lutego liczba odsłon strony Süddeutsche.de wzrosła w marcu z ok. 71 mln do 108 mln.
Podobny skok odnotował dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung”. „Tego jeszcze nie było” – komentowało wydawnictwo. Wzrósł także zasięg tygodników społecznych. Liczba odsłon „Die Zeit” była w marcu o ponad 35 mln wyższa i sięgała 121 mln, a cyfrowa prenumerata wzrosła o prawie 30 proc. „Der Spiegel” zanotował prawie 243 mln odsłon, o 86 mln więcej niż miesiąc wcześniej.
Grupa robocza AGMA mierząca zasięg mediów wyliczyła, że w marcu rekordowo zwiększył się też zasięg tygodników dla kobiet (o 39 proc.), magazynów poświęconych odżywianiu i gotowaniu (30 proc.), czasopism ogrodniczych oraz poświęconych urządzaniu wnętrz (41 proc.).
DOBRA PASSA LOKALNYCH
Powody do zadowolenia mogą mieć też gazety lokalne i regionalne. – Czytelnicy są spragnieni informacji o tym, jak epidemia koronawirusa rozwija się w ich regionie i jak polityka w Berlinie przekłada się na sytuację w danym landzie i mieście – mówił na branżowym wirtualnym kongresie #beBETA 2020 Thomas Düffert, prezes zarządu Grupy Madsack. Związek Niemieckich Gazet Lokalnych (VDL) podaje, że w czasie pandemii prenumerata cyfrowa lokalnych dzienników wzrosła średnio o 10–15 proc.
Katarzyna Domagała-Pereira, Niemcy
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter