Wydanie: PRESS 03-04/2018
Ci odlatują, ci zostają
Najwięksi youtuberzy rezygnują z sieci partnerskich, chcąc samodzielnie prowadzić swoje biznesy. MCN-y walczą z tym trendem, poszerzając zakres usług
Epic Makers, założona przez Agorę pierwsza polska sieć partnerska zrzeszająca twórców wideo w internecie, pod koniec 2017 roku zakończyła działalność. Wydawca „Gazety Wyborczej” uruchomił ten MCN, czyli multi-channel network, w 2010 roku (do 2015 roku działał pod nazwą Agora Internet Artists). Jeszcze trzy lata temu Epic Makers miała w portfolio 330 polskich i zagranicznych kanałów YouTube, w tym takich twórców, jak: Cezik, G.F. Darwin, Ewa Chodakowska, Krzysztof Gonciarz. I nadzieje na rozwój, bo świat reklamy zachłysnął się popularnością influencerów. A MCN-y zaczęły być pośrednikami między youtuberami a klientami, oferując markom promocję ich produktów przy udziale twórców internetowych. Tych drugich szkoliły w zakresie tworzenia jakościowych treści. Dlatego po agorowej na polskim rynku szybko powstawały kolejne sieci partnerskie, m.in. LifeTube, Mediakraft, Gamellon, Talent Media.
Dziś jednak obserwujemy, że najpopularniejsi influencerzy postanawiają iść na swoje i rezygnują ze współpracy z sieciami. Zamiast powierzać im swój biznes i płacić prowizje, wolą zatrudnić własnych menedżerów lub szukać partnerów biznesowych.
Niektórzy wieszczą więc już schyłek MCN-ów, lecz wszystko wskazuje na to, że za wcześnie.
Iga Kołacz
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter