Wydanie: PRESS 03-04/2018
Gazeta dla piszących
Znani francuscy wydawcy wypuścili na rynek tygodnik, którego charakter i zasady finansowania przeczą rynkowym trendom. I nie są bez szans
Prasa powinna należeć do jednego wielkiego koncernu: do was” – głosi hasło kampanii promocyjnej nowego francuskiego tygodnika „ebdo”, którego 200 tys. egz. trafiło do 22 tys. punktów sprzedaży we Francji 12 stycznia. Część obserwatorów sceptycznie ocenia odważną jak na te czasy inicjatywę na rynku prasy. Inni kojarzą ją ze zjawiskiem normcore (z ang. normal hard core) – trendem polegającym na tym, by być poza trendem, czyli nie ulegać modom. Rynek z zainteresowaniem będzie jednak śledził wyniki „ebdo”, ponieważ jego autorami są Laurent Beccaria i Patrick de Saint-Exupéry – enfants terribles francuskiej prasy. Idąc pod prąd trendom, udowadniają, że rozumieją francuskiego czytelnika.
Wsparcie crowdfundingiem
Beccaria i Saint-Exupéry wydają już we Francji ponad 300-stronicowy kwartalnik reportażowy „Revue XXI”, który rozchodzi się w ponad 50 tys. egz. Dobrze prosperuje też ich magazyn z fotoreportażami „6 Mois” – ukazuje się dwa razy w roku (więcej: czytaj ramka). Oba pisma są wydawniczymi sukcesami. Lecz choć w swój nowy tytuł sami zainwestowali, częściowo postanowili wydać go z datków czytelników – bo dla nich przewidzieli znaczącą rolę w swoim tygodniku.
Mariusz Kowalczyk, Paryż
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter