Komentarze do decyzji Warner Bros. Discovery o niesprzedawaniu TVN  |  Reklamodawcy "Do Rzeczy" i "Sieci"  |  Cennik TVP na maj  |  Velvet Care nie może dokończyć przetargu  |  Oglądalność serialu "Na dobre i na złe" w TVP 2  |  Kanał Zero Extra po roku  |  Gemius wygrał przetarg w Czechach  |  Zestawienie portali z informacjami lokalnymi i regionalnymi  |  Drugi sezon "Bitwy o gości" w TVN  |  Polsat podzielił finał "Ninja vs Ninja"  |  Programy TVN Turbo z prapremierami  |  TTV jednak zachowa transmisje  |  Dyrektorka generalna Next Film  |  Sposób Mety na odstraszanie skarżących  |  Bank Pekao SA wybrał  |  BIC po przetargu  |  LoveBrands Group  |  11 ofert w przetargu KPRM  |  Koreańskie produkcje drugie na Netflixie po amerykańskich  |  Rozpoczął się proces antymonopolowy przeciw Meta Platforms  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 47 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Komentarze do decyzji Warner Bros. Discovery o niesprzedawaniu TVN  |  Reklamodawcy "Do Rzeczy" i "Sieci"  |  Cennik TVP na maj  |  Velvet Care nie może dokończyć przetargu  |  Oglądalność serialu "Na dobre i na złe" w TVP 2  |  Kanał Zero Extra po roku  |  Gemius wygrał przetarg w Czechach  |  Zestawienie portali z informacjami lokalnymi i regionalnymi  |  Drugi sezon "Bitwy o gości" w TVN  |  Polsat podzielił finał "Ninja vs Ninja"  |  Programy TVN Turbo z prapremierami  |  TTV jednak zachowa transmisje  |  Dyrektorka generalna Next Film  |  Sposób Mety na odstraszanie skarżących  |  Bank Pekao SA wybrał  |  BIC po przetargu  |  LoveBrands Group  |  11 ofert w przetargu KPRM  |  Koreańskie produkcje drugie na Netflixie po amerykańskich  |  Rozpoczął się proces antymonopolowy przeciw Meta Platforms  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 47 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Komentarze do decyzji Warner Bros. Discovery o niesprzedawaniu TVN  |  Reklamodawcy "Do Rzeczy" i "Sieci"  |  Cennik TVP na maj  |  Velvet Care nie może dokończyć przetargu  |  Oglądalność serialu "Na dobre i na złe" w TVP 2  |  Kanał Zero Extra po roku  |  Gemius wygrał przetarg w Czechach  |  Zestawienie portali z informacjami lokalnymi i regionalnymi  |  Drugi sezon "Bitwy o gości" w TVN  |  Polsat podzielił finał "Ninja vs Ninja"  |  Programy TVN Turbo z prapremierami  |  TTV jednak zachowa transmisje  |  Dyrektorka generalna Next Film  |  Sposób Mety na odstraszanie skarżących  |  Bank Pekao SA wybrał  |  BIC po przetargu  |  LoveBrands Group  |  11 ofert w przetargu KPRM  |  Koreańskie produkcje drugie na Netflixie po amerykańskich  |  Rozpoczął się proces antymonopolowy przeciw Meta Platforms  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 47 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 03-04/2018

Fejki o fake newsach

Termin „fake news” jest takim samym poblemem jak to, co opisuje

Miasto Purdon w Teksasie zostało poddane kwarantannie z powodu wirusa ebola. Na gorączkę krwotoczną zachorował miejscowy biznesmen, który najpewniej przywlókł ją z Dallas. Już na miejscu zaraził żonę i troje swoich dzieci. Lokalne władze zdecydowały się więc na radykalny krok i zamknęły miasto – taką informację zamieścił na swojej stronie satyryczny serwis Nationalreport.net. Był październik 2014 roku. Wirus ebola szalał w Afryce Zachodniej, a media donosiły o pierwszych zachorowaniach poza nią. Craig Silverman z portalu BuzzFeed ostrzegał na Twitterze, że podobne publikacje są jak igranie z ogniem, bo mogą wywołać masową panikę. Wówczas też – jak dziś przekonuje Silverman – jako jeden z pierwszych publicznie użył terminu „fake news”. Zdefiniował go jako kompletnie fałszywą informację stworzoną po to, by osiągnąć profity. A w tym konkretnym wypadku oznaczały one liczbę wejść na stronę.

W kolejnych latach Silverman zaczął tworzyć listy fejków i publikował w BuzzFeed teksty im poświęcone. Pisał o nastolatkach z Kanady, którzy zarabiali pieniądze, tworząc zmyślone newsy na temat premiera Justina Trudeau; pisał o stronie, gdzie zamieszczane były fałszywe informacje o zamachach terrorystycznych na całym świecie. Jej autorzy zarażali komputery ciekawskich wirusem, który przekierowywał do stron z grami.

Aż nawet on poczuł, że doszło do przesilenia. Pod koniec 2017 roku Silverman przyznał na łamach BuzzFeed: „Pomogłem spopularyzować termin »fake news«. A teraz kulę się z zażenowania za każdym razem, gdy go słyszę”.

Bynajmniej nie dlatego, że w ciągu kilku lat fałszywe informacje stały się prawdziwą plagą. Problem w tym, w jaki sposób termin ten zaczął być używany. „»Fake news« jest dziś pustym sloganem” – przekonuje Silverman. A odpowiedzialność za to ponosi według niego przede wszystkim Donald Trump.

Łukasz Zalesiński

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.