Wydanie: PRESS 3-4/2025
Zgniły kompromis

Książę Harry w swojej batalii przeciwko nielegalnym praktykom w brytyjskich tabloidach zaatakował „The Sun”. Należący do Ruperta Murdocha wydawca poradził sobie nieźle, choć pieniądze stracił
News Group Newspapers – wydawca „The Sun” i zlikwidowanego już dziennika „News of the World” – starcie z brytyjskim księciem zakończył w styczniu remisem. Z jednej strony, po raz pierwszy w historii przyznał, że w „The Sun” dochodziło do pozyskiwania informacji nielegalnymi metodami. Z drugiej jednak, doprowadził do ugody, dzięki której po raz kolejny uniknął prania brudów na sali sądowej – brudów związanych z aferą podsłuchową, czyli włamywaniem się na pocztę głosową w komórkach brytyjskich polityków i celebrytów. Wydawca dosłownie tuż przed rozpoczęciem procesu w londyńskim sądzie publicznie przeprosił Harry’ego za „poważny atak” na jego życie prywatne w latach 1996–2011. Przeproszono także za „obszerne” pisanie o księżnej Dianie, która w 1997 roku zginęła w wypadku samochodowym, ścigana przez paparazzi. News Group Newspapers jednocześnie oświadczyło, że nielegalnych działań dopuszczali się tylko współpracujący z „The Sun” prywatni detektywi, a nie dziennikarze. To i tak duży przełom. W 2011 roku była naczelna tytułu Rebekah Brooks twierdziła publicznie, że w przeciwieństwie do tabloidu „News of the World” – głównego bohatera afery podsłuchowej – redakcja „The Sun” była „bardzo czystym statkiem”.
Nie wiadomo, ile w ramach ugody dostał książę Harry, ale nieoficjalnie mówi się o co najmniej 10 mln funtów. To kropla w morzu wydatków. Oszacowano, że na przestrzeni lat brytyjskie tabloidy Ruperta Murdocha mogły zawrzeć ugody w ponad 1,3 tys. spraw na łączną kwotę około 1 mld funtów. Jak twierdzi w dokumentach sądowych książę Harry, przelew miał dostać nawet jego brat William. Otrzymał on ponoć od News Group Newspapers „ogromną kwotę” w 2020 roku.
Marta Zdzieborska
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter
