Wydanie: PRESS 3-4/2025

Padli na kolana

Decyzja o zamknięciu programu fact-checkingu w USA może wywołać efekt mrożący na całym świecie

Wielka trójca amerykańskich przedsiębiorców – Mark Zuckerberg, Elon Musk i Jeff Bezos – podczas inauguracji prezydenckiej zajęła honorowe miejsca. Siedzieli tuż za rodziną Donalda Trumpa, a przed nominatami do jego gabinetu. Właściciele firm technologicznych zasłużyli na śledzenie ceremonii z bliska, podczas gdy nawet republikańscy gubernatorzy – Greg Abbott z Teksasu czy Ron DeSantis z Florydy – zostali upchnięci obok sali głównej, w pobliskim Emancipation Hall. Rotunda Kapitolu ich nie pomieściła.

Wielka trójca przysłużyła się Trumpowi. Musk wpompował w jego kampanię prezydencką ponad 250 mln dol., Jeff Bezos powstrzymał swój dziennik „The Washington Post” przed poparciem kandydatury Kamali Harris, a Mark Zuckerberg ostatnio został zadeklarowanym wojownikiem o wolność słowa.

Szef Mety dokładnie trzynaście dni przed objęciem władzy przez Trumpa dokonał regulacyjnej rewolucji. Ogłosił zamknięcie w USA zewnętrznego programu weryfikowania treści na należących do niego platformach – Facebooku, Instagramie i Threads.

Walką z dezinformacją, którą do tej pory prowadziły współpracujące z Metą organizacje factcheckingowe, zajmą się teraz sami użytkownicy serwisów. Ma to działać podobnie jak na platformie X, gdzie internauci dodają adnotacje do treści (tzw. notatki społeczności), które ich zdaniem mogą wprowadzać w błąd.

Zuckerberg wzorem Muska zarządził także poluzowanie zasad publikacji treści na polaryzujące Amerykanów tematy, jak np. imigracja czy prawa osób LGBT. Odkręcił też m.in. politykę ograniczania widoczności treści politycznych na platformach i nakazał przenosiny do Teksasu pracowników zajmujących się moderacją. Tłumaczył, że transfer ma pomóc w budowaniu zaufania do zespołu, w Teksasie istnieje bowiem „mniejsze ryzyko stronniczości”. W końcu to stan postrzegany przez amerykańską prawicę jako schronienie przed kalifornijskim liberalizmem.

Marta Zdzieborska

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.