Wydanie: PRESS 3-4/2025
Potok słów

Dziennikarze, którzy przeprowadzali wywiad z prezydentem Ukrainy, zapewniają, że nie dostali instrukcji ani sugestii, o co mają nie pytać
Niezbędne informacje wymieniane były na zasadzie: tajne przez poufne. Jak najmniejsze grono osób miało wiedzieć, że prezydent kraju, który prowadzi wojnę, przyjedzie do Polski w środę 15 stycznia. Polskie media poinformowały o wizycie prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego, gdy ten był już w kraju.
Jednak kilku dziennikarzy wiedziało o jego przyjeździe kilkadziesiąt godzin wcześniej. Dokładnie czterech. Mieli z nim przeprowadzić wywiad. – Jakieś 40 godzin wcześniej zadzwonił do mnie pracownik ukraińskiej ambasady z pytaniem, czy byłbym zainteresowany udziałem w takim wywiadzie – opowiada Konrad Piasecki, dziennikarz TVN 24. – O tym, gdzie rozmowa się odbędzie, dowiedziałem się we wtorek. Padła prośba o zachowanie tych informacji w tajemnicy – dodaje Piasecki.
On, a także Michał Szułdrzyński, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, Bartosz Węglarczyk, naczelny Onetu, i Sławomir Sierakowski, założyciel „Krytyki Politycznej”, którzy zostali wybrani do rozmowy z Zełenskim, dochowali tajemnicy. O tym, że ich media wyemitują rozmowę, widzowie i czytelnicy dowiedzieli się dopiero kilka godzin przed 20.20. – Z ambasadą i rzecznikiem prasowym prezydenta Zełenskiego ustaliliśmy, że wszyscy odpalimy ten wywiad o tej samej porze – wyjaśnia Konrad Piasecki.
Szefowie ani dziennikarze mediów, które nie zostały zaproszone na wywiad, nawet tych największych, nie wiedzieli, że prezydent Ukrainy rozmawiał z czterema polskimi dziennikarzami. Nie chcą o tym mówić oficjalnie. – O tym, że Zełenski będzie udzielał wywiadu polskim mediom, dowiedzieliśmy się dopiero wtedy, gdy te media zapowiedziały tę rozmowę – mówi redaktor z góry hierarchii redakcji „Gazety Wyborczej”, która od dawna bezskutecznie stara się o ekskluzywny wywiad z Zełenskim.
Mariusz Kowalczyk
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter
