Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Wydanie: PRESS 09-10/2021

Będzie drama

Gwiazdy YouTube’a pilnują się, by nie zostać bohaterami internetowych awantur – nie chcą ryzykować reputacji i zerwanych kontraktów z markami

Kilkuletni chłopiec siedzi na ławce, na mrozie bez kurtki, czapki, szalika. Mijają go przechodnie, ale tylko nieliczni interesują się stanem dziecka. Wszystko pod czujnym okiem kamery. Eksperyment społeczny „Chłopiec bez kurtki” jest najbardziej znanym filmem Daniela Rusina, znanego w sieci jako Reżyser Życia. Youtuber ma w swoim dorobku liczne produkcje dotykające problemów społecznych. Potrafi pokazać, z jakimi problemami mierzy się zarówno nastolatka w ciąży, jak i osoby chorujące na depresję czy dzieci nękane na koloniach – każdy z tych filmów ma po kilka milionów wyświetleń na YouTubie.

Zaskoczeniem był więc materiał „Życie Reżysera” autorstwa Jakuba Chuptysia, prowadzącego kanał GargamelVlog na YouTubie, który w październiku 2020 roku zarzucił Rusinowi hipokryzję. Nazwał go zakłamanym oszustem, oportunistą i osobą nieczułą. „Dokonam niemożliwego. Skrytykuję kogoś, kto ukuł sobie zbroję z cudzych traum” – zaczął wywód Gargamel. Jego zdaniem Reżyser Życia, robiąc moralizatorskie filmy, jednocześnie naraził zdrowie współpracowników (wytknął mu, że film „Kradzież na wirusa” Rusin nagrał przy udziale kilku osób w jednym mieszkaniu, chociaż podkreślał, że produkcja powstała na odległość, bez kontaktu z aktorami). Jednocześnie Gargamel stwierdził, że Rusin zrealizował nagranie „za państwowe pieniądze”. Pod filmem „Kradzież na wirusa” Reżyser Życia odsyła widzów do strony internetowej Funduszu Sprawiedliwości, o którym „Polityka” pisała, że „sprywatyzował” go sobie minister sprawiedliwości, a na ofiary przestępstw idzie ułamek z blisko 400 mln zł. Głośno było też o tym, że fundusz realizuje homofobiczny projekt, co właśnie wytknął Rusinowi Gargamel.

Z dnia na dzień na Daniela Rusina wylał się hejt i zrobiła się tzw. drama, czyli awantura w internecie. Widzowie komentowali pod filmem, że są zszokowani zachowaniem Reżysera Życia. „Zawsze go podziwiałam za jego twórczość, ale, że tak powiem otworzyłeś mi oczy. Reżyser Życia jest po prostu kłamliwą szują” – napisała widzka. Rusinowi nie pomogło to, że początkowo bagatelizował problem wizerunkowy i na zaczepki Gargamela w sieci odpowiedział buńczucznie: „Będzie drama?”.

Jednak tuż po filmie Gargamela zamilkł i przestał publikować. Awantura wyszła poza krąg widzów YouTube’a i dotarła do tradycyjnych mediów. Jak policzył dla nas Press-Service Monitoring Mediów przez miesiąc od ukazania się filmu (został opublikowany 4 października ub.r.) w mediach na temat Reżysera Życia pojawiło się 167 materiałów, z czego 66 w serwisach internetowych, po jednym w prasie i telewizji, a pozostałe w mediach społecznościowych. Żaden nie był pozytywny, a blisko 40 proc. z nich miało wydźwięk negatywny.

Iga Kołacz

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.