Wydanie: PRESS 04/2016
Top 10 filmów o dziennikarzach
Oscarowy sukces filmu „Spotlight” potwierdza, że praca dziennikarzy dobrze opowiedziana i pokazana jest zawsze dla widzów atrakcyjna – szczególnie, gdy jej efekty są tak spektakularne, jak redakcji „The Boston Globe” czy bohaterów najsłynniejszego chyba filmu o dziennikarzach: „Wszyscy ludzie prezydenta”. Krytycy filmowi pomogli nam wybrać najbardziej wartościowe filmy, których akcja dotyczy mediów i dziennikarzy.
Oscarowy sukces filmu „Spotlight” potwierdza, że praca dziennikarzy dobrze opowiedziana i pokazana jest zawsze dla widzów atrakcyjna – szczególnie, gdy jej efekty są tak spektakularne, jak redakcji „The Boston Globe” czy bohaterów najsłynniejszego chyba filmu o dziennikarzach: „Wszyscy ludzie prezydenta”. Filmów, których akcja dotyczy mediów i dziennikarzy, powstało ostatnio całkiem sporo – postanowiliśmy wybrać te najbardziej wartościowe, które redaktorzy, dziennikarze i studenci dziennikarstwa obejrzeć wręcz muszą. Pomogli nam w tym fachowcy – krytycy filmowi.
W pierwszym etapie przygotowywania rankingu poprosiliśmy naszych jurorów, by wskazali maksymalnie pięć filmów z ostatnich pięciu lat pokazujących pracę w mediach, które ich zdaniem są warte obejrzenia. Czyli z jednej strony prezentują naprawdę dobre kino, z drugiej – dowiadujemy się dużo o pracy dziennikarzy i funkcjonowaniu mediów. Skupiliśmy się na filmach w miarę nowych, rozumiejąc, że takie klasyki, jak „Wszyscy ludzie prezydenta” (1976) czy „Good Night and Good Luck” (2005) to po prostu jazda obowiązkowa.
W ten sposób powstała lista 17 filmów, które zostały poddane ocenie. Wśród nich znalazły się nie tylko filmy fabularne, ale także trzy dokumentalne i jeden serial. Jurorzy oceniali filmy według czterech kryteriów, przyznając w każdym od 1 do 10 punktów. Z otrzymanych ocen wyciągnęliśmy średnią. Prezentujemy 10 najwyżej ocenionych produkcji wraz z krótkimi opiniami jurorów.
Kryteria oceny
I/ Temat – jak bardzo istotny dla poznania specyfiki mediów i ich roli w społeczeństwie
II/ Fabuła – czy opowieść jest sprawnie poprowadzona, wciągająca, czy to tzw. dobre kino; w przypadku filmu dokumentalnego: budowa dokumentalnej opowieści, atrakcyjność przedstawianej historii
III/ Bohaterowie – wyrazistość, autentyzm postaci ludzi mediów, dobór aktorów; w przypadku dokumentu: dobór bohaterów
IV/ Realizacja – zdjęcia, montaż, muzyka itp.
Jury
Iwona Cegiełkówna
redaktor miesięcznika „Kino”
Ola Salwa
redaktor naczelna „Polish Film Magazine”
Michał Kaczoń
redaktor naczelny serwisu
Film.com.pl
Bartosz Staszczyszyn
redaktor portalu Culture.pl
Joanna Sędek, Arkadiusz Olbryś
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter