Dziennikarze oceniają debiut "Raportu specjalnego" Bianki Mikołajewskiej w TVP  |  Fundacja Otwarty Dialog żąda przeprosin od Telewizji Polskiej  |  Grupa Kino Polska nie wyklucza wprowadzenia reklam  |  Ministerstwo Cyfryzacji wybrało  |  "Kuchenne rewolucje" dają TVN pozycję lidera  |  Polsat z czwartą edycją reality show pt. "Farma"  |  RMF FM bez reklam  |  Dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Grupie Agora  |  Serial dokumentalny na razie bez kontynuacji w kanałach Polsatu  |  Naziemna Stopklatka chce mieć więcej rozrywki  |  Dziennikarz PAP przewodniczącym Rady Muzeum Sportu i Turystyki  |  Polska Press współorganizatorem  |  Laureaci Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera  |  Lokalne media dostaną pieniądze z grantu  |  Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości planuje przetarg  |  Sigma Bis, Tarraya i Five Media wygrywają  |  Przetarg Orlenu wszedł w drugi etap  |  Publicis Groupe wprowadza ViRO  |  Sony India przejmuje prawa do krykieta, Disney się wycofał  |  Nie powstanie największy operator telewizyjny w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dziennikarze oceniają debiut "Raportu specjalnego" Bianki Mikołajewskiej w TVP  |  Fundacja Otwarty Dialog żąda przeprosin od Telewizji Polskiej  |  Grupa Kino Polska nie wyklucza wprowadzenia reklam  |  Ministerstwo Cyfryzacji wybrało  |  "Kuchenne rewolucje" dają TVN pozycję lidera  |  Polsat z czwartą edycją reality show pt. "Farma"  |  RMF FM bez reklam  |  Dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Grupie Agora  |  Serial dokumentalny na razie bez kontynuacji w kanałach Polsatu  |  Naziemna Stopklatka chce mieć więcej rozrywki  |  Dziennikarz PAP przewodniczącym Rady Muzeum Sportu i Turystyki  |  Polska Press współorganizatorem  |  Laureaci Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera  |  Lokalne media dostaną pieniądze z grantu  |  Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości planuje przetarg  |  Sigma Bis, Tarraya i Five Media wygrywają  |  Przetarg Orlenu wszedł w drugi etap  |  Publicis Groupe wprowadza ViRO  |  Sony India przejmuje prawa do krykieta, Disney się wycofał  |  Nie powstanie największy operator telewizyjny w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dziennikarze oceniają debiut "Raportu specjalnego" Bianki Mikołajewskiej w TVP  |  Fundacja Otwarty Dialog żąda przeprosin od Telewizji Polskiej  |  Grupa Kino Polska nie wyklucza wprowadzenia reklam  |  Ministerstwo Cyfryzacji wybrało  |  "Kuchenne rewolucje" dają TVN pozycję lidera  |  Polsat z czwartą edycją reality show pt. "Farma"  |  RMF FM bez reklam  |  Dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Grupie Agora  |  Serial dokumentalny na razie bez kontynuacji w kanałach Polsatu  |  Naziemna Stopklatka chce mieć więcej rozrywki  |  Dziennikarz PAP przewodniczącym Rady Muzeum Sportu i Turystyki  |  Polska Press współorganizatorem  |  Laureaci Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera  |  Lokalne media dostaną pieniądze z grantu  |  Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości planuje przetarg  |  Sigma Bis, Tarraya i Five Media wygrywają  |  Przetarg Orlenu wszedł w drugi etap  |  Publicis Groupe wprowadza ViRO  |  Sony India przejmuje prawa do krykieta, Disney się wycofał  |  Nie powstanie największy operator telewizyjny w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 04/2016

Top 10 filmów o dziennikarzach

Oscarowy sukces filmu „Spotlight” potwierdza, że praca dziennikarzy dobrze opowiedziana i pokazana jest zawsze dla widzów atrakcyjna – szczególnie, gdy jej efekty są tak spektakularne, jak redakcji „The Boston Globe” czy bohaterów najsłynniejszego chyba filmu o dziennikarzach: „Wszyscy ludzie prezydenta”. Krytycy filmowi pomogli nam wybrać najbardziej wartościowe filmy, których akcja dotyczy mediów i dziennikarzy.

Oscarowy sukces filmu „Spotlight” potwierdza, że praca dziennikarzy dobrze opowiedziana i pokazana jest zawsze dla widzów atrakcyjna – szczególnie, gdy jej efekty są tak spektakularne, jak redakcji „The Boston Globe” czy bohaterów najsłynniejszego chyba filmu o dziennikarzach: „Wszyscy ludzie prezydenta”. Filmów, których akcja dotyczy mediów i dziennikarzy, powstało ostatnio  całkiem sporo – postanowiliśmy wybrać te najbardziej wartościowe, które redaktorzy, dziennikarze i studenci dziennikarstwa obejrzeć wręcz muszą. Pomogli nam w tym fachowcy – krytycy filmowi.

W pierwszym etapie przygotowywania rankingu poprosiliśmy naszych jurorów, by wskazali maksymalnie pięć filmów z ostatnich pięciu lat pokazujących pracę w mediach, które ich zdaniem są warte obejrzenia. Czyli z jednej strony prezentują naprawdę dobre kino, z drugiej – dowiadujemy się dużo o pracy dziennikarzy i funkcjonowaniu mediów. Skupiliśmy się na filmach w miarę nowych, rozumiejąc, że takie klasyki, jak „Wszyscy ludzie prezydenta” (1976) czy „Good Night and Good Luck” (2005) to po prostu jazda obowiązkowa.

W ten sposób powstała lista 17 filmów, które zostały poddane ocenie. Wśród nich znalazły się nie tylko filmy fabularne, ale także trzy dokumentalne i jeden serial. Jurorzy oceniali filmy według czterech kryteriów, przyznając w każdym od 1 do 10 punktów. Z otrzymanych ocen wyciągnęliśmy średnią. Prezentujemy 10 najwyżej ocenionych produkcji wraz z krótkimi opiniami jurorów.

Kryteria oceny

I/ Temat – jak bardzo istotny dla poznania specyfiki mediów i ich roli w społeczeństwie
II/ Fabuła – czy opowieść jest sprawnie poprowadzona, wciągająca, czy to tzw. dobre kino; w przypadku filmu dokumentalnego: budowa dokumentalnej opowieści, atrakcyjność przedstawianej historii 
III/ Bohaterowie – wyrazistość, autentyzm postaci ludzi mediów, dobór aktorów; w przypadku dokumentu: dobór bohaterów 
IV/ Realizacja – zdjęcia, montaż, muzyka itp.

Jury

Iwona Cegiełkówna
redaktor miesięcznika „Kino”

Ola Salwa
redaktor naczelna „Polish Film Magazine”

Michał Kaczoń
redaktor naczelny serwisu 
Film.com.pl

Bartosz Staszczyszyn
redaktor portalu Culture.pl

Joanna Sędek, Arkadiusz Olbryś

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.