Wydanie: PRESS 12/2003
Polska Agencja Potrzebująca
Kierownictwo PAP-u nie kryje, że spółka wymaga doinwestowania, ale nie zauważa, że standardy agencji się pogarszają.
Polska Agencja Prasowa SA wyciąga ręce do skarbu państwa po dotacje: 6mln zł na realizację zadań ustawowych oraz 12,5 mln zł na sprzęt satelitarny i komputery. Kierownictwo agencji grozi, że jeżeli nie dostanie pieniędzy, ograniczy obsługę Sejmu, Senatu i partii politycznych.
Sytuacja ekonomiczna spółki PAP SA jest daleka od oczekiwań i choć na razie agencja nie zapowiada zwolnień, zarząd rozpoczął renegocjacje punktów układu zbiorowego pracy. W redakcji PAP-u krążą nieoficjalne informacje, że na początku 2004 roku pracę straci ok. 40 osób, głównie związanych z obsługą techniczną agencji. Zarząd stanowczo tym plotkom zaprzecza. – To totalna bzdura – informuje wiceprezes PAP-u Ada Kostrz-Kostecka.
– Renegocjacje układu zbiorowego mają na celu ujednolicenie uprawnień wszystkich zatrudnionych. Na przykład dziennikarze mają prawo, już chyba jako jedyni w Polsce, do nieracjonalnie długich, sześciotygodniowych urlopów, a pozostali pracownicy nie. Z kolei zatrudnieni w administracji dostają nagrody jubileuszowe za ogólny staż pracy, a dziennikarze tylko za staż pracy w PAP-ie. To nie jest sprawiedliwe – wyjaśnia prezes zarządu PAP-u Waldemar Siwiński. Zarząd chce wprowadzić urlopy zgodne z kodeksem pracy, a nagrody jubileuszowe mają być przyznawane tym, którzy wszystkie wymagane lata przepracowali w PAP-ie.
Przewodnicząca koła Syndykatu Dziennikarzy Polskich w PAP-ie Joanna Matusewicz-Kozłowska propozycję renegocjacji układu zbiorowego uznaje za racjonalną. – Tłumaczy to obecna sytuacja nie tylko naszej firmy, ale całego rynku mediów. Nie zastanawialiśmy się jednak jeszcze nad propozycjami zarządu – mówi. Do Syndykatu należy 45 dziennikarzy spośród ok. 250 zatrudnionych w agencji. W całej spółce pracuje ok. 370 osób.
Grzegorz Kopacz
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter