Wydanie: PRESS 12/2003
W ogniu praktyki
W dziennikarskiej Szkole im. Henriego Nannena w Hamburgu panuje napięcie jak w prawdziwej redakcji. O to właśnie tu chodzi: praktykować już w szkole.
Ćwiczenie dotyczy wskaźnika alfabetyzacji na świecie, czyli umiejętności czytania i pisania w danym regionie. Należy wskazać 10 najbardziej zacofanych lub najbardziej rozwiniętych pod tym względem krajów. Tabelę w formacie PDF trzeba importować do dokumentu Excela i przeprowadzić analizę danych. Omówić je, stworzyć diagram. Prowadzący zajęcia Michael Holm z duńskiego instytutu DICAR (Danish Institute for Computer-Assisted Reporting) wydaje szczegółowe polecenia, potem każdy pracuje przy swoim komputerze. Po 30 minutach ćwiczenie jest omawiane. Import danych, który uczniowie ćwiczą od kilku godzin, wcale nie jest prostym zadaniem. Tylko nielicznym udaje się wykonać ćwiczenie bezbłędnie i bez pomocy kolegów.
Przez dwa dni Michael Holm w ramach seminarium multimedialnego wprowadzał uczniów Hamburskiej Szkoły Dziennikarstwa im. Henriego Nannena w tajniki metody zwanej skrótowo CAR (Computer-Assisted Reporting), przydatnej szczególnie w dziennikarstwie śledczym. Pokazał nie tylko, jak profesjonalnie posługiwać się Excelem, ale także jak szukać informacji w Internecie, analizować internetowe bazy danych, mapy czy statystyki. Ostrzegał jednak, że praca z elektronicznymi danymi musi być podparta pracą w terenie i osobistym ich sprawdzeniem.
Trzytygodniowe seminarium multimedialne należy do sześciu prowadzonych w Hamburskiej Szkole Dziennikarstwa, uchodzącej za jedną z najbardziej elitarnych placówek kształcących dziennikarzy w Niemczech. Zdobyte w ramach seminarium doświadczenia są od razu wykorzystywane w praktyce. Uczniowie pracują bowiem nad projektem dotyczącym rekreacji, przygotowywanym we współpracy z magazynem „Geo”. Na dokończenie projektu pozostało już niewiele dni. Panuje więc napięcie jak w prawdziwej redakcji. Taki cel przyświeca bowiem szkole: być jak najbliżej praktyki.
Katarzyna Domagała
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter