Wydanie: PRESS 11/2013
Gra newsem
Gry internetowe, w których tworzeniu próbuje się stosować reguły dziennikarskie, zyskują coraz większą popularność za oceanem
O tym, że mieszkańcy nieurodzajnych wybrzeży Somalii mają niewiele alternatyw wobec przestępczej działalności, przekona się każdy, kto zagra w „Cutthroat Capitalism” („Bezwzględny kapitalizm”). Wcielając się w rolę szefa somalijskich piratów, gracz musi wypracować strategię, która zagwarantuje mu otrzymanie okupu za porwany statek. Ma być bezwzględny wobec zakładników czy traktować ich dobrze? Gracz szybko odczuwa, że bycie piratem w Somalii to pewnego rodzaju zawód, a porywanie statków i żądanie okupu to część działalności gospodarczej w tym kraju. „Cutthroat Capitalism” opiera się na prawdziwych wydarzeniach. Gra ukazała się w 2009 roku w portalu magazynu technologicznego „Wired” i była dodatkiem do obszernego reportażu poświęconego piractwu w Rogu Afryki.
Newsgames, czyli gry internetowe, w których tworzeniu próbuje się stosować reguły dziennikarskie, zyskują coraz większą popularność, szczególnie w USA i krajach Ameryki Łacińskiej, choć i w Niemczech ich nie brakuje. Zazwyczaj są oparte na newsach, wykorzystują bieżące tematy, dając graczom możliwość uczestniczenia w wydarzeniach i podejmowania decyzji. To jakby połączenie dziennikarstwa z grą internetową. Takie gry ukazują się np. jako dodatek do obszernych materiałów dziennikarskich. Niejednokrotnie w ich projektowaniu uczestniczą sami dziennikarze, przeprowadzając research na temat, którego gra ma dotyczyć.
Katarzyna Domagała-Pereira
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter