Wydanie: PRESS 08/2012
Rysie na antenie
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o pracy researcherów w telewizyjnych programach informacyjnych
Kiedy Gordon Brown w maju 2010 roku ogłosił niespodziewanie odejście ze stanowiska premiera i natychmiastową rezygnację z funkcji lidera laburzystów, brytyjska telewizja BBC wysłała jedną ze swoich researcherek, by ta nagrała z premierem choćby krótką, kilkuminutową wypowiedź. Ku zaskoczeniu wszystkich Brown wyjątkowo otworzył się przed dziennikarką. Wywiad trwał ponad 20 minut i w całości został wyemitowany w BBC. – Ta researcherka miała tak samo duże doświadczenie jak wielu reporterów i nagrała naprawdę świetną rozmowę. U nas taka sytuacja nie miałaby szans się zdarzyć – podkreśla Piotr Kraśko, prezenter i szef „Wiadomości”. Zdaniem Kraśki różnice w postrzeganiu zawodu researchera w Polsce i w krajach anglosaskich są tak duże, że wyglądają jak dwie różne profesje.
– W Stanach Zjednoczonych czy w Wielkiej Brytanii researcherzy mają często 40–50 lat i po części wypełniają obowiązki producentów. W Polsce to zawód wciąż nie dość doceniany. Stanowisko researchera najczęściej postrzegane jest jako droga do zostania reporterem – mówi Kraśko.
Piotr Zieliński
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter